среда, 19. јул 2023.

Kako je Američko biblijsko društvo postalo evanđeosko

                                   

                     Otkupitelj, Simboli četiri evanđelista Agnus Dei Bonusamicus 12. vek, Italija, 

 Istorija hrišćanstva puna je pokreta obnove, evangelisti (pokret unutar protestantske crkve) predstavljaju jedan od najvažnijih od njih.  Evangelizam se ukrštao sa širokim filozofskim i kulturnim trendovima povezanim s prosvetiteljstvom, sa povećanim fokusom na individualni, a ne na zajednički identitet. 
     Od kasnog 20. veka evangelisti naglašavaju četiri kardinalna verovanja. Prvo je da je Biblija apsolutna i bez greške u bilo čemu što kaže o Bogu, prirodi i svetu. Drugo je da je spasenje moguće samo verovanjem u Hrista. Treće, najpopularnije uverenje je da vernik mora tražiti spasenje za sebe, ili ono što je uobičajeno poznato kao “ponovo rođen”. Četvrto verovanje je važnost širenja reči Božije kroz evangelizaciju. Dakle, koja je razlika između protestanta i evangelista? Dok neki protestanti veruju u apsolutnu prirodu Biblije, neki na nju gledaju kao na istorijski dokument koji sadrži reč Božju i veliki deo važnih istina koje treba tumačiti u bliskoj vezi s vremenom i mestima onih koji je čitaju. Evangelisti vide Bibliju kao sve i kraj svega; sve u njemu je apsolutna istina.

     Prvi evangelisti- protestanti su u 16. veku Martin Luter i njegovi sledbenici. Oni su naglašavali  veru u Isusa Hrista zasnovanu na Svetom pismu. Tokom reformacije,  povučena je  razlika između sledbenika Luthera i Johna Calvina, koji su bili poznati kao reformisti ( liberalnijiž Imena mnogih luteranskih crkava još uvek uključuju naziv evangeličke. 
    Ovaj pokret je doživeo mnoge izmene tokom 18. veka. 1846. u Londonu formirana je Evangelistička alijansa. Sredinom 20. veka u ovom, ojacčanom pokretu razvio se jak sukob između modernista ( liberala) i fundamentalista ( konzervativaca ). Mnogi konzervativci su napustili svoje crkve zbog modernizacije koju su smatrali herezom što je izazvalo velike potrese u obrazovnom sistemu s obzirom da su crkve finansirale mnoge koleđe i visoko školstvo.
    Pokret je doživeo veliki rast nakon drugog svetskog rata.1951. je stvorena Svetska alijansa. 2022. godine mreža je obuhvatila više od 140 zemalja i opsluzživala je više od 600 miliona hrišćana. 

Evangelizam i politika 

     Evagelizam je postao blisko povezan sa Republikanskom strankom i otuda ima značajan uticaj na politiku Amerike. Veza  sa politikom doprinela je da evangeliste povezuju sa nizom političkih skandala, pogotovo od 2016. perioda sa Trampom. Kako god neophodno je pratiti pomeranja u ovom religijskom pokretu jer on u velikoj meri utiče i na svetsku politiku. 
     Jedan od važnijih događaja poslednjih godina je tzv. izjava O tome je reč u narednom tekstu.

IZJAVA - AFIRMACIJA BIBLIJSKE ZAJEDNICE 

John Fea

 Istorija distribucije Biblije


Biblijska društva iz ranog 19. veka , kao što su Američko biblijsko društvo i Britansko i strano biblijsko društvo, bila su uslužne organizacije. Američko biblijsko društvo objavljivalo je Biblije za crkve i druge službe i dozvolilo verskim organizacijama da ih koriste kako smatraju prikladnim u kontekstu svojih posebnih denominacijskih uverenja.

Oni se nisu bavili tumačenjem Biblije za svoje birače.

 Na primer, 1835. godine Britanska baptistička misija u Kalkuti, Indija, uputila je apel ABS za pomoć u finansiranju prevoda Novog zaveta na bengalski jezik. ABS je odbio da finansira projekat jer su prevodioci bengalske Biblije preveli "baptizo" - grčku reč za "krštenje" - na način koji je preferisao baptističku praksu potpunog uranjanja novih obraćenika u vodu u odnosu na druge oblike krštenja, kao što je prskanje beba.

   U ovom slučaju, ABS je ponovo potvrdio svoju posvećenost objavljivanju Biblije „bez napomene ili komentara” i podsetio Britansku baptističku misiju da ne podrzžava „ lokalna osećanja, stranačke predrasude ” i „sektaške ljubomore ”.

Kroz veći deo svoje istorije, ABS je merio uspeh ne u smislu obraćenja ili promenjenih života, već u smislu „ tonaže “ – količine Biblija koje se distribuiraju širom sveta svake godine.

Postati više evanđeoski

Sve se to promenilo 1996. godine kada je Eugene Habecker, predsednik i izvršni direktor ABS-a, izrazio zabrinutost zbog nedostatka znanja o Bibliji i upitao se da li mladi ljudi zaista čitaju sveti tekst i primenjuju njegova duhovna načela u svojim životima.

2001. godine, organizacija je usvojila novu izjavu o viziji. Izbacili su izraz “bez doktrinarne beleške ili komentara” i dodali klauzulu “kako bi svi mogli doživeti njezinu (Biblijsku) poruku koja menja život”.

Od ove tačke nadalje, ABS će se uključiti u praksu podučavanja i tumačenja. Rukovodstvo je ovaj novi pristup nazvalo “ angažovanje u Svetom pismu ”.

    Ostale promene su se dogodile u ABS-u pod Habeckerovim nadzorom. On je dodao još evangelističkih hrišćana i rimokatolika u upravni odbor. Neki dugogodišnji zaposleni u ABS-u verovali su da Habecker pokušava odmaknuti organizaciju od glavnog protestantizma koji je definisao njen identitet većim delom 20. veka.

Habecker je rekao da samo pokušava da odbor učini " interkonfesionalnijim ". Nadao se da ljudi koji su vodili ABS mogu potvrditi: „ Isus Hrist je Gospod “ – ništa više, ništa manje.

Ali od ove tačke nadalje, ABS je počeo bliže da sarađuje sa evanđeoskim grupama. Počeli su davati grantove za objavljivanje Biblija organizacijama kao što su Campus Crusade for Christ, Komitet za svetsku evangelizaciju u Lozani, Liberty University i niz evanđeoskih misionarskih agencija. Gotovo svi predsednici koji su sledili Habeckera, uključujući sadašnjeg predsednika Roya Petersona, bili su evanđeoski hrišćani.

Redefinisanje istorijskog identiteta

2018. Američko biblijsko društvo , organizacija koja je više od 200 godina bila u misiji distribucije Biblija, zahtevala je izjavu o veri i životnim očekivanjima koju moraju potpisati svi zaposleni. Izjava, koju je ABS nazvala "Afirmacijom biblijske zajednice", zahtevala je od zaposlenih da prihvate mnoštvo hrišćanskih verovanja i praksi, uključujući i da je brak jedino između muškarca i žene.

Mnogi gej ABS zaposlenici su odmah napustili organizaciju . Drugi su planirali da odu jer se ne osećaju ugodno radeći u okruženju koje se protivi gej brakovima. Za hršćane širom sveta, Američko biblijsko društvo predstavlja vrlo uticajnu organizaciju. Sa godišnjim budžetom od 100 miliona američkih dolara i prihodima od preko 369 miliona dolara, jedna je od najvećih verskih neprofitnih organizacija na svetu. Njihov cilj je da se Biblija prevede na svaki ljudski jezik do 2025.

Nema ničeg neobičnog u tome što verska organizacija tera zaposlene da potpišu izjavu o veri ili zahteva od njih da praktikuju određeno ponašanje koje se uklapa u učenja istorijskog hrišćanstva. Hrišćanske službe i fakulteti, na primer, to rade kao nešto što se podrazumeva.

Ali činjenica da je ABS odlučio da usvoji takvu izjavu nakon što je 202 godine funkcionisao bez toga, čini ovaj potez vrednim pažnje. Kao autor možda jedine naučne istorije ove slavne hrišćanske organizacije, mogu da potvrdim da „Afirmacija biblijske zajednice“ predstavlja definitivni raskid sa vizijom njenih osnivača.

Kako shvatiti Afirmaciju

Afirmaciju biblijske zajednice” treba shvatiti u svetlu ove novije istorije. Hrišćani – protestanti, katolici ili pravoslavci – posvećeni istorijskim veroispovestima ranokršćanske crkve mogli bi rado da potpišu ovaj dokument. Međutim, to isključuje hrišćane koji, na primer, možda ne potvrđuju veru u Devičansko rođenje, ili koji su uvereni da je homoseksualni brak kompatibilan s učenjima Biblije.

Izjava također uključuje referencu na kršćansku doktrinu "regeneracije", verovanje da Sveti Duh usađuje vernicima novu duhovnu orijentaciju prema životu. Dok većina oblika hrišćanstva veruje u neki oblik ove doktrine, teško je čitati njegovo uključivanje u izjavu o ABS-u kao nešto drugo osim prikrivene reference na „ponovo rođenje“, još jednu reč za licno iskustvo obraćenja koje je dugo vremena bilo deo evanđeoskog učenja .

Mnogi evangelisti, i dobar broj konzervativnih katolika, slavi “Afirmaciju biblijske zajednice”. Drugi bi da se odvoje od organizacije. Šta god neko mislio o novoj izjavi, ona je definitivno deo stalnih napora evanđeoskog vodstva ABS-a da redefinise istorijski identitet pokreta biblijskog društva.

Нема коментара:

Постави коментар