Mandala Gospodara lečenja ili Bhaishajyagurua (Medicinski Buddha)
Sangye Gyamtso, regent V. Dalaj Lame iz XVII. veka, napisao je komentar na Gyushi poznat kao Plavi dragulj. Takođe ga je ilustrovao nizom izuzetnih thangki koje pružaju uvid u tibetanski budistički pristup zdravlju, lečenju i duhovnosti.
Prva od tih thangki prikazuje nebesko kraljevstvo Medicinskog Buddhe – Bhaishajyagurua. Iz palate ukrašene draguljima koji leče i šumom mirisnog bilja i lekovitih trava, Medicinski Buddha je primordijalna slika božanskog izlečitelja. Nebesko plavo svetlo koje zrači iz njegova tela raspršuje tamu tuge, bola i jada i s tim povezanih fizičkih poremećaja. Okružen pratnjom bogova, mudraca i golih pustinjaka, Medicinski Buddha – najviši dobročinitelj poznat kao Kralj akvamarinskog svetla – izlaže srž lečenja i dugovečnosti u raspravi nazvanoj “Tantra tajnih uputa o osam grana suštine besmrtnosti”, čiji je uobičajeni naziv Gyushi ili Četiri medicinske tantre.
Tibetanski medicinski sistem jedan je od najstarijih u svetu. Razvijao se tokom mnogih vekova, ali je na njega poseban uticaj izvršio budizam. Videvši starost, bolest i smrt, Siddhartha Gautama je bio duboko pogođen; kao Prosvetljeni otkrio je poreklo patnje – neznanje – i put kojim možemo postići oslobođenje od patnje. Tradicionalno, Buddha se smatra vrhovnim isceliteljem, a naše pogrešne koncepcije (neznanje) korenom svih bolesti i poremećaja.
Drvo fiziologije
Jedno deblo opisuje različite grane ljudske fiziologije, a drugo deblo njezine patološke transformacije. Gornji red ilustrira poreklo i prenos medicinskog znanja, počevši od emanacije Medicinskog Buddhe, i uključuje njegovu četverostruku pratnju bogova, mudraca pustinjaka, hindu božanstava i budističkih majstora.
Naš je vlastiti um (tačnije misli) taj koji vodi telo prema zdravlju ili bolesti. “Život i smrt postoje u umu i nigde drugde. Um je… univerzalna baza svih iskustava – tvorac sreće i tvorac patnje, stvaratelj onoga što nazivamo životom i onoga što nazivamo smrću.”, kaže Sogyal Rinpoche.
Kao i budizam, i tibetanska medicina polazi od toga da bol može biti ublažena ili izlečena samo kroz poznavanje prirode bolesti i njenih uzroka. Zato se na tibetanskom dijagnoza kaže ngozen što znači “raspoznati” ili “identifikovati”. Budistička sutra kaže:
“Plemeniti, misli o sebi kao o onome
koji je bolestan,
O Dharmi kao leku,
O duhovnom učitelju kao veštom
lekaru,
I o valjanim navikama kao
načinu oporavka”
Aspekti triju sokova ili sila
Niže grane “drva fiziologije i patoloških transformacija” ilustruju pet tipova vetra, žuči i sluzi koji izgrađuju tri telesna soka ili sile. Vezano uz centralni i periferalni nervni sistem, pet tipova vetra, kao što je prikazano na plavim listovima, upravlja radom pluća, srca, krvnih žila, krvotokom, govorom, probavnim procesima, izlučivanjem i rastom. Pet tipova žuči ilustrovanih žutim listovima povezano je s žučnim kamencima, tankim crevom, krvi i limfom. Njihov rad uključuje regulisanje telesne temperature i metabolizma. Sluz, koja je sastavljena od elemenata vode i zemlje, a ilustrovana je s pet preostalih listova, održava protok tekućina i reguliše inicijalne faze probave. Dr Donden kaže: “Kada su u stanju ravnoteže, te tri sile i njihovih petnaest poddelova ključni su za održavanje i poboljšanje zdravlja. U trenutku kada su poremećeni, oni postaju izvor bolesti.”
Istorija
Poreklo tibetanskog medicinskog znanja i sistema lečenja seže još u vreme animističke religije bon, dok budistički uticaj počinje dolaskom dvojice indijskih lekara, Vidjaja i Gadjaja, koji su na Tibet doneli lekarsko znanje Indije. Gadjaj se oženio jednom od tibetanskih kraljica i s njom imao sina Dung gi Thorchoga, začetnika slavne lekarske loze. Drugi važan trenutak je pojava Lodroe Sinjena koji započinje zapisivati medicinska znanja i iskustva. U isto vreme se sa sanskrta na tibetanski prevode Četiri medicinske tantre koje će postati osnovni pisani tekst tibetanske medicine.
Tokom vremena tibetanska je medicina razvijala raznovrsne načine lečenja, sistematski usvajajući iskustva svakog lekara, upotpunjavajući ih s kineskom medicinskom koncepcijom i ajurvedskim sistemom medicine. Konačno, erudit Yuthog Yonten Gonpo (1126. – 1202.) sistematizuje celokupno učenje i nasleđe tako da u XVIII. st. eklektičkim pristupom tibetanska medicina dobija nove verzije Četiri medicinske tantre, s opširnim komentarima nazvanim Osamnaest pomoćnih sredstava. Od tada se učenje odvija pod zaštitom V. Dalaj Lame.
Tople i hladne bolesti
U tibetanskoj dijagnostičkoj teoriji sve se bolesti mogu kategorizovati na “tople” i “hladne”, ili složeni spoj tih dvaju tipova bolesti. Topli poremećaji su uzrokovani povećanjem žuči, a hladni su posledica neravnoteže sluzi ili vetra.
Četiri tantre
Tibetanska tradicija govori o manifestaciji Buddhe Sakyamunija kao Gospodara lečenja ili Bhaishajyagurua (Medicinski Buddha) koji je dao Četiri medicinske tantre (Gyushi). One pokrivaju područje fiziologije, patologije, dijagnostike i lečenja. Napisane su u formi dijaloga, a izvorno su bile zapisane na zlatnim listovima s tintom od lapis lazulija.
Prva je Korenska tantra (tsa wagyud), koja kroz bogate ilustracije prikazuje sve bolesti i njihove karakteristike. Opisuje zdravo telo kao rezultat ravnoteže između tri telesna soka ili sila ravnoteže, koje tibetanska medicina naziva vetar, žuč i sluz, što odgovara vati, pitti i kaphi u ajurvedskoj medicini. Uz svaku bolest postoje mitske priče koje tumače njene uzroke, poreklo i duhovnu dimenziju. To također vredi za lekove, kao i za medicinske tehnike.
Druga je Tantra objašnjavanja (shad gyud) koja tumači kako pristupiti uzrocima i toku bolesti, na koji način ona nastaje, o prirodi tri soka, te primeni terapijskih pristupa.
Treći tekst je Tantra usmene predaje (man nag gyud) koji predstavlja različite vrste poremećaja, njihove uzroke, stanja i simptome kao i tehnike lečenja; usmene je naravi i otkriva se samo odabranim studentima.
Četvrta, Poslednja tantra (pyi ma gyud) obuhvata dijagnostičke metode poput analize urina i merenja pulsa te pripremu lekova, akupunkturu i operacije.
Psihofizičke energije predstavljene kroz pet elemenata – Zemlju, Vodu, Vatru, Vazduh i Prostor – kolaju ljudskim telom. Kada su pročišćeni kroz vizualizaciju i tantričku yogu, ti isti elementi koji uzrokuju bolesti postaju temelj prosvetljenja.
Zvanje lekara
Lekarska se obuka sastoji od pet do dvanaest godina rigoroznog studija, tokom kojeg budući lekar razvija praktične veštine s područja pulsne dijagnostike, farmakologije, akupunkture, moksibustije, te uči metode pročišćavanja i pojačavanja medicinskih pripravaka. Prvih sedam godina uči se uz učitelja. Učenik najpre uči napamet stihove Četiri tantre i stiče osnovno znanje o lekovitom bilju. Tekstovi Prve tantre uče se uz pomoć slika koje su poznate kao “ilustrativno drvo medicine” gde se uz pomoć tri drveta prikazuje fiziologija, etiologija, dijagnostika i terapija. Ove slike prvenstveno imaju ulogu mnemotehničkog pomagala.
U drugoj godini proučava se Druga tantra, a u trećoj Četvrta tantra. Od četvrte godine nadalje naglasak je na praktičnoj primeni znanja i temeljitom izučavanju komentara Treće tantre. Kako tibetanski lekar u sebi objedinjuje i medicinara i farmakologa, on mora biti i dobar poznavatelj bilja: gde i kako ga brati, način ubiranja i sakupljanja cveta, lista, stabljike ili korenja. Poslednje tri godine usavršava se u složenijim oblicima pulsne dijagnostike i postepeno se osamostaljuje kako bi se mogao pripremiti za samostalan rad.
Odnos između lekara-učitelja i studenta medicine je tradicionalan odnos učitelja i učenika, odnos dubokog poštovanja kroz koji se osim znanja prenosi i visoki moralni kodeks. U tibetanskoj medicini nutarnje, moralne kvalitete lekara kao čoveka nisu ništa manje važne od njegove stručnosti.
K. Dhondrup piše: “Znanje i veština nisu sami po sebi dovoljni da se postane dobar lekar. Ljubav, ljubaznost i samilost prema pacijentima te iskreno nastojanje da se podeli njihova patnja podjednako je – ako ne i više – značajna i nužna kvaliteta lekara. Budistički ideali mudrosti i samilosti koji su nužni elementi u obuci, pomažu mu u njegovoj brizi za fizičke, emocionalne i duhovne potrebe njegovih pacijenata…”
U tibetanskoj medicini ključna su tri dijagnostička pristupa: slušanje, promatranje i osećanje. Slušanje znači razgovor s bolesnikom o njegovoj bolesti, prilikama u kojima živi, te o njegovom načinu prehrane. Promatranje se uglavnom sastoji od prvih vizualnih utisaka o pacijentu (držanje i kretanje), kao i ispitivanje njegova jezika i urina. Ispituje se boja, miris i pena na urinu. Treći pristup, osećanje, povezan je s najznačajnijom dijagnostičkom tehnikom, a to je čitanje pulsa.
Uzroci i podela bolesti
Medicinske tantre govore o četiri kategorije bolesti. U prvu kategoriju spadaju karmičke bolesti koje su posledica lošeg delovanja u prošlim životima. Tibetanci takođe kažu da naša prethodna delovanja oblikuju naše misli i osećaje te posledično mogu postati uzročnici bolesti. Dr. Lobsang Rapgay kaže: “Negativni osećaji kao što su ljubomora, mržnja i strah, kada se ustale, u stanju su izazvati organske promene unutar našeg tela.”
U drugu spadaju bolesti koje su izazvali duhovi. Na Tibetu se ovaj stav ne smatra ničim neobičnim pa tako dr. Yeshi Donden, koji je dvadeset godina bio lekar XIV. Dalaj Lame, kaže: “Ne mogu niti pobrojati ljude koje su napali duhovi… Mada ih se ne može videti, duhovi zaista postoje i mogu naneti štetu.”
Treću kategoriju čine bolesti koje nastaju spontano, a četvrta uključuje bolesti koje su posledica neravnoteže između tri telesna soka ili sila usled nepravilne prehrane i nepravilnog načina života uopšte .
Tibetanci ove sile nazivaju tri nyes pa što doslovno znači “nedostaci”, “mane”, a u medicini se prevode kao “telesni sokovi”. To su vetar (lung) kao vitalna struja, žuč (kripa) kao vitalna energija i sluz (bad-kan) kao vitalna anabolična sila. Od poremećaja vetra nastaju 42 tipa bolesti, a uzrok im je lobha (pohlepa-požuda-prianjanje), 26 tipova bolesti dolazi od poremećaja žuči, a uzrok im je dosa (mržnja-ljutnja-zlovolja), za 33 tipa poremećaja sluzi uzrok je moha (neznanje) – sveukupno 101 tip bolesti sa svim njihovim podtipovima.
Ove tri regulatorne sile usko su povezane s pet elemenata: Zemljom, Vodom, Vatrom, Vetrom i Prostorom. Sluz se smatra spojem Zemlje i Vode. Zemlja “gradi” kosti i povezana je s čulom mirisa. Voda je temelj svih telesnih tekućina i čula ukusa. Žuč je odgovorna za probavu, a toplina potrebna za probavu povezana je s Vatrom. Sama Vatra je pak povezana s očima i vidom. S vetrom su povezani Vetar i Prostor. Vetar, kako dodiruje kožu, povezan je s čulom dodira, Prostor sa zvukom i čulom sluha.
Odnos ravnoteže tri sile menja se tokom godišnjih doba, ali i sa životnom dobi. Sluz dominira u ečjoj dobi, žuč u srednjoj, a vetar u starijoj dobi. Na ilustracijama po listovima piše: “Sluz je smeštena u gornjem delu tela, žuč u trupu, a vetar u donjem delu tela… Vetar se kreće kroz kosti i druge telesne strukture.”
Dijagnostika – promatranje, slušanje pacijenta, osećanje
Kao i u zapadnoj medicini, pre propisivanja odgovarajuće terapije i tibetanski lekar mora postaviti ispravnu dijagnozu, međutim, dr. Yeshi Donden naglašava: “Zapadni naučnik gleda kroz mikroskop da bi istražio uzrok bolesti, a tek potom uzima u obzir specifične karakteristike pacijenta. Tibetanski lekar počinje s pacijentom.” Trogawa Rinpoche kaže: “Tibetanske se lekare uči prepoznavati emocionalne i druge psihičke poremećaje koji se obično manifestuju kao fizički simptomi.”
Dijagnoza bolesti u tibetanskoj medicini oslanja se prvenstveno na lekara. Dr. Lobsang Dolma kaže: “Ne postoje optički, akustički ili kompjuterizovani dijagnostički instrumenti – samo izvežbana čula lekara.”
Četiri tantre opisuju tri dijagnostička pristupa: slušanje, promatranje i osećanje. Pod slušanjem se misli na razgovor s pacijentom o njegovoj bolesti, prilikama u kojima živi, te o njegovom načinu života i prehrani. Promatranje se uglavnom sastoji od prvih vizuelnih utisaka o pacijentu (držanje i kretanje), kao i od ispitivanja njegova jezika i urina.
Od dijagnostičkih tehnika čula najvažnije je ispitivanje pulsa. Puls se čita s tri prsta koji se stavljaju na tačno određena mesta. Na desnom zapešću kažiprstom se meri puls srca i tankog creva (kod muškaraca: pluća i debelog creva), srednjim prstom puls jetre i žučne vrećice, a prstenjakom puls levog bubrega i mehura. Na levom zapešću kažiprstom se meri puls pluća i debelog creva (kod muškaraca srca i tankog creva), srednjim prstom puls slezene i želuca, a prstenjakom puls levog bubrega i polnih organa.
Puls se opisuje rečima “potonuo”, “isturen”, “klonuo”, “snažan”, “golem”, “tanak”, ili da je “poput zastavice na vetru”, “poput vode koja kapa”, “poput žabe koja skače”, itd. Karakteristike pulsa određuju pol i starost osobe te godišnja doba. Lekar mora poznavati 19 osnovnih pulseva: 6 toplih i 6 hladnih, 4 pulsa bolesti i 3 osnovna pulsa.
Lečenje i lekovi
Umeće lečenja podrazumeva stvaranje i održavanje dinamičke ravnoteže između triju sila, pri čemu presudnu ulogu igra ukus lekovite tvari. Tibetanska medicina razlikuje šest različitih ukusa: slatko, kiselo, slano, gorko, oporo i ljuto. Slatko, kiselo i slano snižava vetar; slatko, gorko i oporo snižava žuč, a kiselo, slano i ljuto snižava sluz.
Lečenje se, nadalje, sastoji od vanjskih terapija (masaža, moksibustije, kupki) i obrednih tretmana (čitanja mantri, meditacije). Svaki tretman se provodi u tačno određeno vreme unutar većih ili manjih ciklusa u prirodi. Na primer, tretman moksom se ne provodi utorkom jer je utorak povezan s Vatrom, tako da bi moksa, koja je i sama Vatra, još više narušila energetsku ravnotežu.
Tibetanska materia medica sadrži preko hiljadu poznatih lekovitih biljaka, od kojih je najdragocjenija aruranamgyal (Terminalia chebula). Ona se koristi ne samo kao lek za nebrojene bolesti, nego se smatra da njen tonik može pribaviti sreću i blagostanje. Gyushi navodi da ne postoji ništa što se ne bi moglo iskoristiti kao lek, jer osim svojstava same tvari, lek u sebi uključuje i moć mantri i snagu meditativne usredotočenosti lekara za vreme priprave leka. Zbog toga spravljanje leka može potrajati i nekoliko dana.
l (Terminalia chebula) je grančica čuvenog myrobalan drveta koju na prikazima Medicinski Buddha drži u ruci.
Poruka tibetanske medicine
U tibetanskoj medicini lečenje je daleko više od izlečenja same bolesti, jer kako lama Sangwa kaže: “Čak je i bolest dragocena jer nas uči prolaznosti svega što postoji…”
Mada tibetanska medicina govori o različitim uticajima na formiranje bolesti, ona ipak glavni uzrok neravnoteže i bolesti vidi u neznanju, u mržnji-ljutnji-zlovolji te pohlepi-požudi-prianjanju. To su tzv. tri otrova ili tri vatre. Ta tri otrova začetnici su fizioloških promena u našem telu i nalaze se u korenu svih fizičkih, emocionalnih i mentalnih poremećaja. Svest o tome da su oni glavni uzročnici bolesti prvi je korak prema mudrosti i oslobođenju od patnje. Namkha Amchi kaže: “Ako naučimo kako raspoznati uzrok koji se nalazi u pozadini bolesti, naučićemo kako vratiti izgubljenu ravnotežu. Do tada je bolest naš stalan pratilac… Ako želimo pronaći sreću, sagledajmo prirodu patnje. Ako to ne činimo, to je kao da pokušavamo pobeći od vlastite sene.”
Autor: Tomislav Peharda
izvor
Нема коментара:
Постави коментар