недеља, 01. мај 2016.

O demokratiji- Sokrat, Polibije, Herodot





SOKRAT


 U Platonovoj „Državi“ Sokrat kaže:



„Reklo bi se da je ovo državno uređenje najlepše od svih: kao šareno odelo protkano svakojakim cvećem…I, srećni moj čoveče, tu možeš tražiti državno uređenje koje ti je po volji…zbog slobode koja tu vlada, ona sadrži sve vrste državnih uređenja, i izgleda da, ako hoćemo da osnujemo državu, a mi to upravo činimo, treba samo da odemo u demokratsku državu da, kao kad čovek ode na pijacu gde se prodaju sva moguća državna uređenja, tamo potražimo onaj  način koji nam se sviđa, i čim ga izaberemo možemo pristupiti njenom osnivanju.“



 O demokratskom čoveku.

„On odbija svaki razlog i istinu i ne dozvoljava im da uđu u njegovu tvrđavu. Ako mu neko kaže da poneke želje dolaze od lepih i dobrih nagona, a one druge od rđavih, da prve treba negovati i ceniti, a druge savlađivati i obuzdavati – on sve to odbija i tvrdi da su svi nagoni isti i da ih treba podjednako ceniti.

"I tako mu svaki dan prolazi u tome da ugađa strasti koja je toga trenutka naišla: čas se opija uz zvuke frule, a čas pije vodu i mršavi; sad radi gimnastiku, a sad je opet lenj i ne mari ni za šta; katkad izgleda kao da se bavi filozofijom, često vodi državne poslove, skače na govornicu, pa govori i radi ono što mu toga časa pada na pamet; drugi put, opet, zavidi ratnicima i onda se ugleda na njih; zatim mu se dopadnu poslovi ljudi i on se baca na trgovinu. Nikakvog reda i nikakve potrebe nema u njegovom životu, i za sve to vreme on uživa.“

" A to što te niko ne primorava ni da vladaš u toj državi, čak i ako si za to sposoban, ni opet da se pokoravaš ako to ne želiš, ni da ratuješ kad drugi ratuju, ni da, ako želiš mir, živiš u miru kad drugi to čine, što, opet, ako ti neki zakon brani da vladaš ili sudiš, ti ipak možeš i da vladaš i da sudiš ako ti tako padne na pamet: zar to na prvi pogled nije božansko i divno? Dalje. Zar nije divna ona blagost prema osuđenicima? Zar još nisi video kako u takvom državnom uređenju ljudi osuđeni na smrt ili izgnanstvo ipak ostaju i kreću se među ostalima, kao da niko za to ne mari i  kao da to niko ne vidi? I zato takav čovek hoda okolo kao kakav junak.
Pa onda praštanja koja takva država čini, i ta širokogrudost i preziranje svega onoga što smo mi, kad smo osnivali državu, svečano govorili: da, naime, niko ne može postati dobar čovek ako nema izvanrednu prirodu, ako se još odmah kao dete nije u igri upoznao sa lepim stvarima i ako se, uopšte, nije vežbao lepoti. Sa kakvim nadmenim držanjem ona sve to gazi i kako uopšte ne pita za to sa kakvim zanimanjima dolaze ljudi da se prihvate državnih poslova, nego ih poštuje samo ako kažu da su prijatelji naroda.

- Da to je plemenita država.
-Demokratija bi, dakle, imala to i sve što je tome srodno. To je, kao što vidiš, divno državno uređenje, anarhično, šareno, koje svima bez razlike, i jednakima i nejednakima, deli nekakvu jednakost.“

______________________________________________________

 Demokratija će .....  :


Demokratija će platiti zato što će pokušati da odgovara svima.

Siromasi će hteti imetak bogatih. A demokratija će im to dati.

Mladi će hteti da budu uvažavani kao stari, žene će hteti biti kao muški, stranci će hteti prava starosedelaca. A demokratija će im to dati.

Lopovi i prevaratni će hteti važne državne funkcije. A demokratija će im to dati.

A kada lopovi i prevaranti konačno demokratski preuzmu vlast, jer kriminalci i zločinci žele moć, nastaće gora tiranije nego u vreme bilo koje monarhije ili oligarhije.

Sokrat (470-399 p.n.e)

Za 2500 godina ništa se nije promenilo!
_________________________________________________________




POLIBIJE

Polibije u  „Opštoj istoriji“.

„Evo kako će se to odigrati. U jednom trenutku narod će pomisliti da strada zbog lakomislenosti vodećih ljudi, a kad drugi, željni vlasti, počnu da mu laskaju i da ga uzdižu, razbesneće se, sve će odluke donositi u gnevu i više neće hteti da se pokorava čak, ni da bude jednak sa vodećim slojem u državi, već će želeti da u svemu njegova reč odlučuje. Kada se to desi država će dobiti novo ime, najlepše od svih imena: Slododa i demokratija, a, u stvari, pretvoriće se u nešto najgore, u vladavinu gomile.“


„Kada, dakle, počnu da teže vlasti, a nisu sposobni da je steknu svojim sposobnostima, troše bogatstva na zavođenje i kvarEnje naroda ne birajući sredstva.
Učine li, svojom bezumnom glađu za slavom narod podmitljivim i lakomim tada i demokratija propada i pretvara se u nasilje i vladavinu silom. Naime, narod se navikne da jede tuđe, i živi na tuđ račun, a kada stekne ambicioznog i smelog vođu koji zbog siromaštva nije biran na važne položaje u državi, uvodi vladavinu sile: udružuje se i počinje pokolje, proganjanja, deljenje zemlje, sve dok ne podivlja i ponovo nađe gospodara i monarha.“




HERODOT


Kada su u paganskoj Persiji sedmorica zaverenika svrgli mage sa vlasti, onda su seli da se dogovore kakvu vlast da uspostave u državi.

Prvi predlog je  izneo Otan pokretač pobune, koji se založio za demokratiju, tvrdeći da je to najbolje državno uređenje. Drugi se javio Megabiz koji je odlučno odbacio ovaj predlog

 „jer nema ničega glupljeg ni obesnijeg nego što je neprosvećena gomila. Ako smo se spasli vlade i nasilja tiranije samo zato da bismo pali u ralje neobuzdanoj gomili, to bi tek bilo nepodnošljivo!“

Tako je Megabiz ocenio demokratiju, i još reče:

„Dakle, ko Persijancima želi zlo, taj će predlagati da se da vlast narodu“.

Treći se javio Darije i odbacio oba predloga, i objasnio zašto ih odbacuje, a za demokratiju reče:

Kad je, opet, gomila na vlasti, nemoguće je da najgori ne izbiju na površinu; ne samo da među njima ne dolazi do sukoba, nego, naprotiv, među njima dolazi do prisnog prijateljstva, jer ti najgori složno obavljaju sve poslove, i u tajnosti.“

Pošto je Darije kazao sve mane demokratije i oligarhije, predložio je monarhiju i dao obrazloženje. Ostala četvorica nisu imali svoje predloge nego se saglasiše sa Darijem, i tako Persija posta kraljevina a Darije posta kralj.
I


__________________________________________

MAHA PURANA


Iz drevnog vedskog teksta, jedne od osamnaest Maha purana, zvane i „dragulj među puranama”.
Ovaj proročki odlomak kao da je pisan danas, toliko precizno opisuje našu Kali jugu, kaljugu




Rasa sluga i varvara postaće gospodari.
Klasa sluga će bi ti dominantna klasa.
Oni što poseduju zemlju napustiće je i zarađivati za život kao sluge i najamnici, mehanički radeći poslove.
Tip života biće jednak za sve.
U tom dobu samo će bogatstvo davati ljudima rang, određivati njihov društveni položaj.
Ko bude delio više novca gospodariće ljudima.
Ljudi će usredsrediti svoja interesovanja ka brzom i nečasnom sticanju bogatstva.
Zemlja i priroda će biti cenjene samo po svom rudnom bogatstvu i besomučno pljačkane.
Grabež i neukus, prostaštvo i nemoral prekriće sve.
Srozanost Čoveka ličiće na beskrajnu pustoš.



 

Нема коментара:

Постави коментар