Iznenadni ukrajinski napad na ruske strateške aerodrome izazvao je dosta rasprava na društvenim mrežama u Kini. Dva zaključka se ističu –
1. Smelost i odvažnost ukrajinskog napada – on je zaista naneo štetu i sramotu Rusima, iako bi se pobjeda mogla pokazati Pirovom ako Rusija uzvrati kako se očekuje.
2. Niska tehnologija dronova je bila smešna – ako je ovo vrhunac zapadnih mogućnosti dronova, to će biti veliki poziv na buđenje u pravom visokotehnološkom sukobu s Kinom.
Dok zapadni mediji bez daha izveštavaju o „sofisticiranom“ iznenadnom napadu FPV dronovima daljinski lansiranim iz drvenih kabina na krovovima kamiona, izgleda da je malo ko od novinara uopšte upoznatda je BYD, kineski proizvođač električnih vozila, 2024. godine predstavio svoj električni SUV Yangwang U8 s hangarom za dronove postavljenim na krovu koji može lansirati DJI dron pritiskom na dugme na ekranu na instrument tabli.
BYD nije jedini koji ima takvu kombinaciju električnog vozila i drona. Fang Cheng Baobao SUV također dolazi s dronom u krovnom hangaru.
Kineske društvene mreže dugo su tvrdile da se rat dronovima između Ukrajine i Rusije u osnovi vodi delovima, komponentama i softverom široke potrošnje koje svako sa skromnim budžetom može nabaviti u velikom tržnom centru elektronike u okrugu Huaqiang u Shenzhenu ( https://en.wikipedia.org/wiki/Huaqiangbei ), gde možete pronaći raznovrsnu elektronsku robu, od pametnih telefona do dronova i LIDAR-a.
Osmi svetski kongres dronova 2024. u Shenzhenu privukao je preko 2.000 proizvođača dronova iz Kine i 470 samo iz Shenzhena. Osim poznatih dronova za aerofotografiju kao što su DJI i Autel, mnogi su specijalizovani za poljoprivredne i industrijske primene, gašenje požara i spašavanje, geološka istraživanja itd.
Što se tiče vojnih dronova, Kina je razvila veliki arsenal ISR i jurišnih modela kao što su Rainbow serija (s prefiksom CH), GJ serija jurišnih dronova i WZ serija ISR/jurišnih dronova, porodice vojnih dronova koje odlikuju supersonična, pa čak i hipersonična brzina, duga izdržljivost i velika visina leta.
- dron CH-T1 Ground Effect ( Vidi karakteristike) - za napade na nosače aviona i kopnene napade;
- bombarderu dugog dometa CASC CH-5 Rainbouw (Vidi karakteristike)s nevidljivim efektom,
hipersoničnoj bespilotnoj letelici HALE WZ-7 Soaring Dragon s dometom od 7.000 km i opremljenoj protivbrodskim balističkim i krstarećim raketama, (Vidi više)
- dron za rano upozoravanje WZ-9 Divine Eagle koji leti na ekstremno velikim visinama;(vidi više)
- hipersonični jurišni dron MD-19 brzine 9 Macha koji može leteti na gotovo svemirskim visinama, ima domet od 8.000 km i može sleteti na standardnu pistu- ( https://huabinoliver.substack.com/p/md-19-another-chinese-military-aerial ).(Vidi više)
NOSAČ DRONOVA - JIUTIAN
Za vrstu napada rojem dronova kakav je Ukrajina izvela na ruske aerodrome, Kina je upravo testirala novu bespilotnu letelicu Jiutian , koja se u vojnim krugovima sada naziva prvim svetskim "matičnim brodom dronova". Uvođenjem Jiutiana (što na kineskom znači "devet nebesa"), Kina je započela potpuno novu kategoriju vojnih letelica - s posadom ili bez posade.
Jiutian je dizajniran kao bespilotna letelica velike izdržljivosti (HALE) na velikim visinama s dometom od 7.000 kilometara i operativnom visinom od 15.000 metara, te ima kapacitet nošenja 100 malih dronova koje može lansirati iz vazduha. Alternativno može nositi niz drugog precizno vođenog oružja, uključujući krstareće rakete i municiju za labirint.
Pokreće je mlazni motor, ima težinu pri poletanju od 16 tona i može nositi 6 tona dronova ili druge municije. Njens visina leta od 15.000 metara osigurava siguran let iznad većine odbrambenih sistema srednjeg dometa koji su raspoređeni širom sveta.
Prvi put predstavljen je na aeromitingu u Zhuhaiju u novembru 2024. ( https://huabinoliver.substack.com/p/some-observations-about-the-zhuhai ), Jiutian je namenjen da služi ne samo kao lansirna platforma za rojeve dronova, već i kao kontrolni čvor za bespilotne letelice nakon njihovog lansiranja. Nije poznato da su razvijene slične letelice bilo gde u svetu.
Njegov teret od do 100 jedinica municije za labirint ili malih dronova, uključujući kamikaze bespilotne letjelice, može se ispuštati s obje strane trupa aviona – proširujući im domet. Najduži napad dronom u Ukrajini dogodio se 4.000 km od granice s Rusijom. Jiutian može letjeti gotovo dvostruko dalje na neprijateljsku teritoriju i ispuštati dronove direktno iznad ciljeva.
Pored svoje funkcije nosača bespilotnih letelica (UAV), Jiutian može nositi niz korisnih tereta na osam nosača za oružje i sposoban je za obaveštajne, nadzorne i izviđačke zadatke, kao i za elektronsko ratovanje. Služit će kao komandni centar za bespilotne letelice pokretan veštačkom inteligencijom koji koordinira roj dronova.
Kao prvi leteći nosač aviona na svetu, Jiutian ima potencijal da ga u upotrebu uvedu još veći nosači dronova koji će koristiti veće količine dronova ili veće klase dronova.
Razvoj kompanije Jiutian prati širi trend prema kojem kineska industrija dronova predvodi svet u uvođenju potpuno novih vrsta bespilotnih letelica za vojnu upotrebu.
U poređenju sa američkim bespilotnim sistemima, iako RQ-4 Global Hawk nadmašuje Jiutian po visini i izviđanju, nedostaje mu sposobnost udara. MQ-9 Reaper nudi fleksibilnost u udaru i izviđanju, ali je ograničen nižom operativnom visinom i maksimalnom težinom poletanja od 5 tona. Naravno, nijedan od njih nema sposobnost nošenja dronova, što je odlika Jiutiana.
Kao jedinstveni novi član kineske porodice vojnih dronova, Jiutian nije samo tehnološko čudo; on je strateška prednost u kineskom vojnom arsenalu u budućem umreženom okruženju vazdušnih borbi.
Uvođenje nosača dronova Jiutian označava ključni trenutak u istoriji vojnog vazduhoplovstva 21. stoleća.
Нема коментара:
Постави коментар