Brojnost značenja i konotacija za koje se reč fašizam vezuje, ostaje plodan izvor konfuzije i pogrešnih shvatanja. Najjasnija i najmanje kontroverzna upotreba te reči je onda kada se ona koristi da uputi na ono što bismo mogli nazvati "klasičnim fašizmom" - to jest pokret u međuratnoj Italiji, predvođen od strane Benita Mussolinija, koji je i prvi skovao izraz "fašizam", i po inerciji, na slične pokrete u drugim zemljama koji su se modelovali po italijanskom prototipu. Prema standardima uobičajenog političkog diskursa, međutim, ovakvo shvatanje se uzima za izuzetno usko, koje ne uključuje čak ni nemački nacional-socijalizam, koji sebe nikada nije smatrao fašističkim. On je, u svakom slučaju, neodgovarajući za istraživanje jednog društva koje je toliko vremenski i prostorno udaljeno od međuratne Italije, kao što je to post-sovjetska Rusija. Zbog toga nam je potrebna šire primenjljiva definicija generičkog fašizma.
Moj glavni cilj u ovom poglavlju je da objasnim
kako ću koristiti reč "fašizam" i da razjasnim zašto sam odabrao da je koristim
u jednom značenju umesto u nekom drugom. Da bih postavio svoju interpretaciju u
kontekst kontinuirane naučne debate o suštini fašizma, prilazim ovom zadatku
putem kritičkog osvrta na poglede drugih pisaca o fašizmu. Tokom ovog
razmatranja, istaći ću ne samo ključne distinkcije koje razdvajaju fašizam od
drugih manje ili više srodnih ideologija i pokreta, već i bitne podele koje
postoje unutar samog fašizma. Pošto je osnovno žarište većine analiza iskustvo
nesovjetske Evrope između 1918. i 1945, obratiću posebnu pažnju karakterističnim
problemima koji nastaju kada se ovaj koncept primeni na Rusiju uopšte, a
pogotovu na post-sovjetsku Rusiju.
U opštem političkom diskursu, značenje koje se
povezuje sa "fašizmom" umnogome zavisi od ideološkog usmerenja govornika.
Postoji tendencija da se fašistička etiketa prikači ne samo pokretima autentično
velike sličnosti sa klasičnim međuratnim fašizmom, već svim autoritarnim
režimima desnice (ukoliko govornik pripada levici) ili svim autoritarnim
režimima levice (ako je govornik desničar). "Fašizam" tako postaje simbol
vladavine neobuzdanog nasilja i ugnjetavanja, ko god da ga vrši i radi kojih
god ciljeva. Iako stručnjaci teško mogu biti zadovoljni ovako neodređenom
upotrebom, to je ono šta ljudi obično smatraju "fašizmom". Uspomena na Drugi
svetski rat i nacističke zločine, koja živi kroz štampu i filmove, u ljudskoj
mašti labavo povezuje uz ovu reč žeđ za vlašću i stranim osvajanjem, rasnu
mržnju i genocid, okrutnost, sadizam i ljudsko zlo uopšte.
U akademskoj literaturi postoje dva glavna
pristupa definisanju "fašizma". Jedna velika grupa autora gradi deskriptivne
definicije, prvenstveno na bazi istraživanja evropskih (posebno italijanskih i
nemačkih) međuratnih iskustava, koja, po njihom gledištu, sažimaju u sebi
najbitnije i najznačajnije aspekte fenomena koji se proučava. Definicije koje iz
njih proizilaze iako prosvetljujuće, obično su dugačke i nezgodne za upotrebu,
često nedosledne jedna drugoj, pa čak i interno. Kao odgovor na ove nedostatke,
pojedini uticajni stručnjaci, od kojih se ističu Ernst Nolte i Roger Griffin su
predložili "fašističke minimume" - to jest, jezgrovite i koherentne definicije
koje bi se shvatale poput Weberovih "idealnih tipova", koji osvetljuju jedno ili
nekoliko suštinskih crta koje se smatraju esencijalnim za fašizam. Sve druge
karakteristike koje su upotrebljavane za definisanje "fašizma" se posmatraju kao
izvedene iz fašističkog minimuma ili kao nesuštinske.
Kriterijumi za definiciju
Pre daljeg razmatranja, potrebno je zaustaviti se
i uzeti u razmatranje ključno metodološko pitanje koja se retko kad eksplicitno
obrađuje. U formulisanju definicije političkog koncepta poput fašizma, naš izbor
će neizbežno biti vođen jednim kriterijumom ili većem broju njih. Različiti
kriterijumi vode ka različitim definicijama. Koje kriterijume bi onda mi trebalo
da koristimo?
Ono što je bitno autorima deskriptivnih
definicija je očigledno pravilna saglasnost između načina na koji je "fašizam"
definisan i realnosti evropskog fašizma u eri koja je počela 1918. i završila se
1945. Ovom kriterijumu se teško može naći izuzetak, ali isključivo oslanjanje
samo na njega često proizvodi nefleksibilne definicije koje nemaju širu primenu
izvan konteksta Evrope tih godina. Definicija bi trebalo da dâ maha poimanju
fašizma da se vremenom razvija i prilagođava uslovima različitih zemalja, dokle
god se te promene odvijaju bez radikalnog diskontinuiteta. Prema tome, čini se
prihvatljivim da se ti mislioci zapadnoevropske "Nove desnice" (kao što je
francuski pisac Main de Benoist ), koji su svesno nastojali da preinače
ideologiju fašizma pre 1945. da bi objasnili nove realnosti zadržavajući pritom
suštinske vrednosti, označe za fašističke revizioniste (Griffin 2000), na isti
način kao što se "evrokomunisti", koji su radili na analognom projektu u okviru
različite tradicije smatraju komunističkim revizionistima. Pozadinski
kontinuitet između međuratnog fašizma i posleratne Nove desnice je još
značajniji u svetlu uloge koju su igrale ključne ličnosti koje premošćuju te dve
epohe - na primer, italijanski filozof Julius Evola.
Istovremeno, moramo se opirati uobičajenoj
tendenciji da se upotreba "fašizma" proširi na oblasti koje su već pokrivene
ustaljenim semantičkim poljima, kao što su komunizam ili konzervativni
autoritarizam, ukoliko želimo da zadržimo specifičan karakter fašizma u jasnom
fokusu. Ovo ne isključuje unapred granične slučajeve - kao što je Frankova
Španija u svitanje građanskog rata, poslednje godine Staljinove vlasti u SSSR,
ili Čaušeskuova Rumunija - u kojima, u osnovi, nefašistički komunistički ili
konzervativni režim ispoljava jasne tendencije koje pokazuju u pravcu
fašizma.
Pošto smo postavili spoljne i unutrašnje granice
našoj definiciji, okrenimo se problemu izbora između deskriptivnog i
"minimalnog" pristupa. "Minimalne" definicije, od kojih su najuticajnije
definicije Ernsta Noltea i Rogera Griffina, opravdavaju se na osnovu toga što su
"heuristički korisne" kao idealni tipovi (Griffin 1998, str. 13) - odnosno, iz
njih poizilaze produktivni i plodonosni istraživački programi. Može se dodati i
to da su minimalne definicije precizne i elegantne, slobodne od dvosmislenih i
suvišnih elemenata. Iz svih ovih razloga one su prirodno privlačnije za
naučnika.
Shvatanja ovakve vrste se ne smeju a
priori odbaciti, niti im se, međutim sme dati monopol, na račun svih
ostalih kriterijuma. Trebalo bi da odredimo naše termine s obzirom na efektivnu
komunikaciju, ne samo komunikaciju u uskom krugu stručnjaka, već u krugu šire
javnosti koja se interesuje za politiku, ali kojoj su nepoznate specijalizovane
politikološke debate. Komunikabilnost zahteva da uzmemo u obzir i makar nešto
od popularnih asocijacijacija na reč "fašizam". Štaviše, pretpostavka da se sve
što je zaista važno o fašizmu kao o stvarnom fenomenu može obuhvatiti, ili
zaključiti iz, jednog jezgrovitog koncepta, može se osporavati. “Neizvesno je”,
govorio je Stanley Payne, “da li postoji
jedno jedinstveno skriveno značenje, kriptičko objašnjenje fašizma, ili poseban
"ključ" za "fašizam" (Griffin 1998, str. 227). Složenost u samoj
definiciji ne treba da se shvati kao dokaz analitičkog
neuspeha, već se može shvatiti kao odraz složene i višestrane realnosti fašizma.
Niti treba da budemo neopravdano zbunjeni ili iznenađeni našom nemogućnošću da
u potpunosti eliminišemo unutrašnje nedoslednosti iz jedne ideologije koja
principijelno beži od racionalnosti. Isključivo oslanjanje na jedan suštinski
koncept može, u stvari, da vodi krajnje arbitrarnim zaključcima. Stoga je
Griffin primoran da isključi iz svoje definicije fašizma, koja se usredsređuje
na suštinski fašistički mit nacionalnog uskrsnuća (palingeneze), režime
hrvatskih ustaša i Oca Tisa u Slovačkoj, i pored svega zajedničkog što su imali
sa fašističkim režimima drugde u okupiranoj Evropi, iz razloga što su oni bili
angažovani na stvaranju novih nacija, a ne na obnavljanju postojećih te su im
stoga nedostajali palingenički mitovi (Griffin 1995, str.
10).
Zaključujem da bi idealno bilo da izbor
definicije "fašizma" bude vođen većim brojem kritrijuma: oštar fokus, neophodan
stepen fleksibilnosti, deskriptivna tačnost, heuristička korisnost i široka
komunikabilnost. U praksi, zahtevi različitih kriterijuma neminovno će dolaziti
u kontradikciju, i sve čemu se neko može nadati je da izdradi nešto što liči na
razumni kompromis. Takođe, od pomoći može biti zamena opšte teorije fašizma
posebnim definicijama koje su u većoj meri konzistentne jednom ili drugom
kriterijumu - na primer, definicije "fašizma u klasičnom smislu", "fašizma u
palingeničkom smislu", ili "fašizam u popularnom smislu". Vratimo se na ovo
mesto nakon razmatranja bitnih pitanja i formulisanja generalne teorije
fašizma.
Izrada definicije
Z apočeo sam rad na opštoj definiciji fašizma
ispitivanjem načina na koji je dvadeset osam autora o politici eksplicitno ili
implicitno definisala "fašizam". Identifikovao sam pet problema o kojima se
naviše diskutovalo i njih sam uzeo za glavne probleme u shvatanju fašizma. Zatim
sam uporedio i kritički procenio različite pristupe koji su koriščeni za svaki
od ovih problema. Ovo mi je pomoglo da raširim svoje vidike i formulišem
komponente sopstvene definicije.
Što se tiče mog izbora pisaca koje sam proučavao,
je ne tvrdim da sam izabrao potpuno reprezentativni uzorak, niti sam pridavao
poseban značaj tačnom broju istraživača koji su bili na jednom ili drugom
stanovištu. Doduše, autori koje sam ja proučavao reprezentuju prilično širok
opseg teorijskih pristupa i političkih orijentacija. Većina njih se usredsređuje
isključivo na fašizam, nekoliko njih proučava fašizam u kontekstu šire analize
nacionalizma. Iako su većina pisaca zapadni naučnici, uključeno je i nekoliko
zanimljivijih ruskih naučnika, kao i nekoliko neakademskih autora, kao što je
engleski politički romanopisac George Orwell.
Pošto bi bilo ponavljajuće i zbunjujuće iznova
izlagati definicije svih autora, koje se često i preklapaju, ograničiću sebe na
proučavanje pet glavnih problema. Dodatak 1 predstavlja definicije fašizma date
od strane svih deset autora. Dodatak 2 predstavlja spisak svih autora
obuhvaćenih istraživanjem, zajedno sa korišćenim izvorima. Osnovni problemi koji
se iznova javljaju u diskusijama fašizmu su sledeći:
1. Šta je istorijsko - filozofsko gledište fašizma
po pitanju prošlosti, sadašnjosti i budućnosti čovečanstva? Posebno kako se
fašizam odnosi prema pocesu modernizacije?
2. Kakva je opšta filozofija života, uključivši i
epistemologiju, estetiku i moralnost?
3.Koje mesto zauzima fašizam u odnosu na kapitalizam i socijalizam? Koje
društvene zajednice služe kao fokus fašističke lojalnosti i identiteta? Je li
fašizam poseban oblik nacionalizma?
4.Koje su ključne strukturalne karakteristike fašizma kao pokreta koji želi da
osvoji i zadrži moć?
5.Razmotrićemo ova pitanja jedno po jedno.
Fašistički pogled na istoriju i modernizaciju
Kakvu ulogu fašizam igra u istorijskom razvoju
ljudskog društva? Da li su ciljevi koje sledi progresivni, konzervativni ili
reakcionarni? Da li gleda napred u budućnost ili nazad u prošlost - ili i u
jedno i u drugo istovremeno? Da li je delimično ili potpuno neprijateljski
raspoložen prema modernizaciji, ili pak zastupa svoj sopstveni model
modernizacije? Fašistička orijentacija kao struja u ljudskoj i nacionalnoj
istoriji je krucijalna za njegov identitet kao ideologije i kao pokreta. Mnogi
od pisaca istražuju problem razmatrajući problem trajanja; to je u fokusu Noltea
i Griffina kada definišu "fašistički minimum"; a to leži i u osnovi
interesovanja samih fašističkih ideologa.
Nema nažalost opšteprihvaćene definicije
"modernosti" ili "modernizacije". Neslaganja oko toga šta ove reči znače
predstavljaju plodan izvor nejasnoće i nerazumevanja. Za mnoge ljude, modernost
društva prosto zavisi od toga koliko su napredovale tehnologije koje ono
koristi. Za naučnike iz oblasti društvenih nauka koji crpe svoje ideje na ovu
temu od Maksa Webera, moderno društvo je ono čije glavne institucije funkcionišu
u saglasnosti sa bezličnom, pravilima vođenom logikom. Po mom mišljenju, i jedno
i drugo su sekundarni kriterijumi a u nekim kontekstima i kriterijumi koji
dovode u zabludu. Za mene, suština modernosti leži u posebnom duhovnom okviru
(cast of mind), koji svoje poreklo ima u evropskoj renesansi i prosvetiteljstvu
ali nije imao prevagu u društvu sve do završetka Prvog svetskog rata. Ključna
stvar za moderni duhovni okvir je spremnost da se oslanja na
empirijsku ili naučnu metodu ispitivanja. Modernost je, takođe, blisko povezana
sa moralnim stajalištem poznatim pod imenom humanitarizam
(humanitarianism), stavom da je ljudska patnja
zlo, da su napori da se ona umanji vredni poštovanja, i da namerno nanošenje
patnje zaslužuje prekor, osim ukoliko se ne pokaže da je ono neophodno sredstvo
za postizanje nekog većeg humanitarnog cilja. Na primer, moderna osećajnost
gleda na rat kao na zlo, mada se (ako izuzmemo pacifiste) može opravdati pod
određenim okolnostima. U oba ova pogleda, fašizam je antimoderni pokret, a
komunizam je, bar principijelno i do nekog stepena, deo modernosti, uprkos svim
njegovim greškama i varvarizmima.
Autori se u mom uzorku mogu podeliti, prema
njihovim pogledima na problem, u tri velike grupe.
Neki autori gledaju na fašizam nedvosmisleno kao
društveno konzervativni i/ili reakcionarni pokret, kao "antimodernu utopiju"
(Turner), čiji je cilj da sačuva i obnovi, u revolucionarnom smislu,
tradicionalne vrednosti koje je moderno društvo narušilo ili uništilo (De
Felice, Moore, Verkhovsky i Pribylovsky). Tako, pažnja je usmerena na školu
fašističkih filozofa koji su govorili o "konzervativnoj revoluciji" - pojam koji
se obično povezuje sa nemačkim istoričarem kulture Arthur Moeller van den
Bruckom, mada izgleda da je zaista prvi put upotrebljen od strane Jurija
Samarina, ruskog populiste iz devetnaestog veka (kako će biti dalje diskutovano
u drugom poglavlju). Slično, prema Nolteu, fašizam treba da se razume kao "otpor
prema transcedenciji" ("resistance to transcendence") - što je,
prema univerzalnom teoretskom metodu rasuđivanja, suština modernog naučnog
mišljenja (Turner 1975, str. 2 25, 39).
Neki autori, sasvim suprotno, vide fašizam kao
modernizacijski pokret koji, posebno u Italiji, ima razvojne funkcije - ubrzanje
industrijskog razvoja, uspostavljanje discipline ("učiniti da vozovi idu na
vreme"), i ojačavanje društvene kohezije uprkos dubokim klasnim i regionalnim
podelama (Gregor).
Konačno, velika grupa autora drži da je fašizam,
na različite načine, i progresivan i reakcionaran, i moderan i arhaičan - čak
"sinteza svih vrednosti" (Eatwell). On je, na primer, "industrijski
modernizirajući ali društveno reakcionaran" (Wilkinson). Karakteristična je
rasprava kako fašizam odbacuje samo neke aspekte moderniteta - posebno
demokratizaciju, sekularizaciju i međunarodnu integraciju - ili određen model
moderniteta, koji je "racionalistički, progresivan, prosvetiteljski model"
(Gentile), ali ne i modernost kao takvu. Pojavili su se alternativni
neprosvetiteljski modeli moderniteta, uključujući modele bazirane na različitim
vrstama religioznog fundamentalizma kao i fašizma.
Unutar ove grupe autora, možemo prepoznati
podgrupu (Griffin, Payne, Galkin) koji pripadaju školi koja fašizam razume kao
pokret inspirisan jezgrom mita o nacionalnoj obnovi, podmlađivanju ili ponovnom
rađanju (palingeneza). Buneći se protiv dekadentne sadašnjosti, fašisti se
osvrću istovremeno ka vremenu zlatne prošlosti nacionalne veličine i ka novom
dobu oživljavanja.
Treća grupa autora je uopšteno ta koja je došla
najbliže poimanju kompleksnog karaktera fašizma. Neophodno je jasno razlikovati
fašizam i one čisto reakcionarne pokrete koji se bukvalno žele vratiti u
prošlost, kao i fašizam i one pokrete koji pokušavaju da prevaziđu i zaborave
prošlost. Palingenetička paradigma je posebno rasvetljujuća i produktivna. Njena
primenjivost na post-sovjetsku Rusiju je očigledna kao i važnost za međuratnu
Evropu. "Ispred nas je era Rusije", najavio je Aleksandarr Barkašov, lider
Ruskog nacionalnog saveza, "a ona je već počela!" (Barkashov 1994, p. 25).
U isto vreme, moramo voditi računa da napravimo
balans između "napred-gledajućih" i "nazad-gledajućih" komponenti fašističkog
pogleda. Po mom mišljenju, greška je prikazivati fašizam, onako kako je to
ciljao Griffin, kao inspirisan prošlošću ali najpre orijentisan ka budućnosti.
Duboka veza sa suštinskim vrednostima predmodernih epoha (ili bar onih koje su
tako opažene) možda je najvažnija od karakteristika koja izdvaja fašizam od
ideoloških rivala i sa leva i sa desna, i koja čini fašizam tako teškim za
shvatanje za moderni mentalitet.
Različite težnje unutar fašizma imaju ključan
doprinos u potkopavanju istinskih vrednosti različitih istorijskih razvoja. Za
mnoge, prosvetiteljstvo je to koje mora pre svega biti ukinuto. Tako, nemački SA
vođa Ernst Roehm objavio je da je "nacional-socijalistička revolucija načinila
potpuni raskid sa filozofijom koja je inspirisana Velikom francuskom revolucijom
iz 1789. godine". Za druge, neophodno je da se vratimo nekoliko vekova unazad.
"Želimo da zaustavimo 400 godina dugu individualističku revoluciju zapada",
objasnio je nenacistički nemački fašistički publicista Edgar Jung (Griffin 1995,
str. 108). Osnovni naglasak na (protestantsku) reformaciju je, prirodno,
karakterističan za one fašiste koji su orijentisani ka katolicizmu, kao što je
Curzio Malaparte, koji kaže da je "naša istorijska katolička misija neumoljiva i
dokazano otporna modernom duhu rođenom u periodu reformacije" (Griffin 1995,
str. 49).
N aravno, za osnovnim poreklom modernog ideala
racionalnog istraživanja može se tragati i dalje u prošlost, sve do filozofa
prirode i političkih mislilaca drevne Grčke. Julius Evola, na taj način, računa
kao početak "propadanja muževnih i sakralnih ideala" sedmi vek pre Hrista, i
traga za pravom "tradicijom" čak u starijem junačkom dobu legende i mita, u
"svetu Odiseja" (Evola 1995, str. 261).
Evolino prizivanje "muževnosti" skreće nam pažnju
na važnu stvar - fašisti su se vezali ne za bilo koju ili sve predmoderne
vrednosti, nego samo za predmoderne vrednosti posebne vrste. Drevna legenda je,
zaista, magična tvar u kojoj leži zakopana više od jedne vrste bogatstva - ne
samo "muževni i sakralni ideali" kraljevske vlasti i ratničkog junaštva nego i,
na primer, ne manje sakralni ali više miroljubivi i egalitarni "ženski" ideali
zemlje i mesečevih boginja, obožavanih od strane nekih radikalnih feministkinja
i "dubinskih" ekologa. Nije odmah jasno gde se tačno može povući crta između
onih predmodernih vrednosti koje fašisti tipično žele da ožive, i onih koje ne
žele. Srednjovekovne i feudalne vrednosti su naročito visoko vrednovane od
većine fašista: feudalni aspekti nacističke ideologije uticali su na
institucionalnu strukturu Trećeg rajha (Koehl 1972). Primer Evole, međutim,
pokazuje da fašiste može privući više prastara nego feudalna tradicija. Kao
grubo približenje, možemo reći da fašisti nastoje da restauriraju vrednosti
predmodernih klasnih društava, bilo feudalno-aristokratskog, robovlasničkog ili
orijentalno-despotskog, dok levičarski utopisti crpe inspiraciju iz idealizovane
slike primitivnog plemenskog komunizma. U svakom slučaju, treba imati na umu da
fašizam nije jedina antimoderna utopija modernog doba.
Ma kada je dug proces desakralizacije života -
ono što Max Weber naziva "razočaranjem sveta" - otpočeo, nije dostigao svoju
kulminaciju do rađanja industrijskog kapitalizma. Kako su Marx i Engels zapazili
u Komunističkom manifestu:
[Buržoazija] je udavila najnebeskija ushićenja
religiozne vreline.... u ledenoj vodi egoističke kalkulacije.... Ona je skinula
sa svog oreola svako zanimanje za ono što je do tada poštovano i gledano sa
smernim strahopoštovanjem.... Sve što je sveto postalo je profano.... (Karl Marx
1968, str. 38)
Marksisti su, ipak, kratko žalili i nastavili -
ali, fašisti su pozivali na "povratak anđela, dizanje heroja iz mrtvih, i pobunu
srca protiv diktature razuma" (Dugin 1997b, str. 26).
Industrijska revolucija je označila kulminaciju
ovog procesa, ali ne i njegov završetak. Život u doba mira je postao svetovan,
ali "muževna i sakralna" mistika nastavila je da okružuje rat. I dalje je držano
do dulce et decorum pro patria mori (slatko je i časno umreti za
svoju zemlju). To je razlog zašto je konzervativni pisac poput Dostojevskog
čeznuo za ratom, i zašto je Manifest futurista iz 1909. godine odobravao rat kao
"jedinstvenu higijenu sveta" (Griffin 1995, str. 45). Krvoproliće u rovovima
tokom Prvog svetskog rata konačno je demistifikovalo rat i načinilo negativan
stav prema ratu kao deo moderne svesti. Ubuduće, prema ratu se odnosilo kao
prema zlu, iako je i dalje mogao da bude opravdan određenim okolnostima kao
nužno zlo. Opet, nije svako prihvatao demistifikaciju rata, i povratak njegovoj
glorifikaciji bio je bitan deo fašističkog programa.
Predmoderna tačka nadmoći fašizma se pokazuje,
inter alia, njegovom sklonošću da interpretira procese modernizacije,
kojih se toliko gnuša, kao namerni destruktivni rad zavereničkih rasnih i
religijskih sekti. Ideja o svetskoj judeo-masonskoj zaveri sa ciljem da razori
nacije (Cohn 1967.) ostala je najraširenija u svetu, ali i druge varijante
postoje, kao, na primer, pravoslavna hrišćanska ideja o velikoj zaveri
rukovođenoj od Đavola (gde se verovatno može podvesti judeo-masonska zavera),
ili istorijski pogled, u koji su verovali savremeni ruski evroazijci, o
milenijumskoj borbi tajnih redova "evroazijaca" i "atlantista". Ne samo da
fašisti ne vole modernost: njima je teško da nađu smisao modernosti u svojim
sopstvenim pojmovima, i pokušavaju da definišu modernost ponovo razvrstavajući
predmoderne vidove mišljenja. Otuda i njihova stalna fascinacija magijom i
okultnim (Goodrick-Clarke 1992), kao i srednjovekovnim "naukama", poput
astrologije, alhemije i sakralne geografije (geografije svetih mesta i sila)
(Dugin 1996a).
Predmoderna orijentacija fašizma nije, međutim,
ograničena na područje idealnih vrednosti i vidova mišljenja. Ona se lako
pokazuje i na programskom nivou. Korporativna država koju su zastupali klasični
italijanski fašisti, na primer, u kojoj su građani organizovani i predstavljeni
kroz profesionalne, stručne i institucionalne "korporacije", jeste čist pokušaj
prilagođavanja starog sistema feudalnih staleža modernim okolnostima. Neki
savremeni ruski fašisti jednostavno teže ka oživljavanju novog oblika
Zemaljskog sabora (Zemskii Sobor) bazirane na starim
staležima .
Šta dakle onda sa "paradoksom reakcionarnog
modernizma", tvrdnjom da fašizam ne predstavlja odbacivanje modernosti kao
takve, nego da predstavlja njen alternativni neprosvetiteljski model? Istinski
argument ovde manje ima veze sa prirodom fašizma nego sa prirodom modernosti.
Ako se modernost razume jedino u terminima industrijskog i tehnološkog razvoja,
onda neprosvetiteljski modeli modernosti mogu biti shvatljivi. Međutim, ako se
modernost definiše sa pozivanjem na intelektualne i moralne ideale koji većinom
vode poreklo iz prosvetiteljstva, tada je "neprosvetiteljska modernost"
kontradikcija u pojmovima. Čak i ako prihvatimo prethodno gledište, sposobnost
za dugovečni život postuliranih "neprosvetiteljskih modela modernosti" ostaje da
bude dokazana. Izuzetno se naglašava, na primer, pozitivni fašistički stav prema
modernoj tehnologiji. Ne samo da su fašisti i u Italiji i u Nemačkoj prihvatili
tehnologiju i upregnuli je u sopstvene ekonomske, političke i vojne svrhe, nego
sledeći futuriste načinili su je objektom istinskog kulta, slaveći njenu lepotu,
dinamizam i snagu (Herf 1984.). Dovoljno istinito, ali šta sa tim? Veoma je
upečatljivo da se fašističko obožavanje tehnologije nije proširilo na samu
nauku. Da, praktični produkti nauke su bili dobrodošli, ali naučni način
razmišljanja - racionalan, kritičan i empirijski - koji je proizvodio ove
produkte bio je nepokolebljivo odbačen. Štaviše, mistika kojom su fašisti
okružili tehnološke plodove nauke je prilično strana duhu naučnog razmišljanja.
Vladavina fašističke ideologije tokom dugog perioda bi stoga neizbežno vodila
tehnološkom kao i društvenom i kulturnom nazadovanju. Značaj tehnologije ne
treba preuveličavati: to je površinska manifestacija modernosti, ne njena
suština.
Još dve tačke razjašnjenja su nam potrebne.
Prvo, ako fašizam razumemo kao pokret koji
nastaje u modernoj eri ali je orijentisan ka predmodernim vrednostima i načinima
razmišljanja, onda preciznost zahteva da naznačimo granicu između modernog i
predmodernog. Gde bi trebali da povučemo crtu? Modernizacija je nelinearan i
razvučen proces, i neizbežno je da bi bilo koja crta u nekom prostoru bila
proizvoljna. Štaviše, kako su različite zemlje prošle kroz slične faze
modernizacije u različito vreme, crta koja razdvaja moderno od predmodernog bi
se nalazila na različitom mestu u istoriji svake od zemalja. Pokret može da teži
da konzervira i restauriše tradicionalne vrednosti pa da ne bude kvalifikovan
kao fašistički (čak i ako se slaže sa fašizmom po drugim kriterijumima) ako
tradicije nisu predmoderne nego pripadaju ranijoj fazi modernititeta ili je
pokret nastao pre početka moderniteta. Na primer, ako se za datum prelaženja u
modernizaciju u Rusiji pojavljuje februar 1917. godine (ruska
buržoasko-demokratska revolucija, prim. prev.), arbitraran osvrt na
modernizaciju koja se javila u carskoj Rusiji, od vremena Petra Velikog, kao i
predmoderni elementi koji su preživeli u Sovjetskom Savezu i čak u
post-sovjetskoj Rusiji, potom savremeni tradicionalistički pokret koji crpi
svoje vrednosti iz sovjetske ere, a ne iz carske Rusije, ne može se posmatrati
kao fašistički (nego se može, umesto toga, klasifikovati kao komunistički).
Slično, pokret koji se pojavio pre 1917. godine, kao što je slučaj sa
crnostotinašima (naoružane grupe iz redova monarhističkih organizacija;
borili se protiv revolucionarnih pokreta, radnika i Jevreja, prim. prev.), o
čemu će se raspravljati u drugom poglavlju, ne može se smatrati fašističkim nego
samo prafašističkim.
Drugo, ako se fašizam definiše kao reakcija na
modernost, onda se modernost mora razumeti kao obuhvatanje njegove liberalne i
komunističke forme. Fašizam nije uvek reakcija na liberalizam. U onim zemljama
koje su iskusile komunizam, kao što je slučaj sa Rusijom, fašizam može jednako
biti i reakcija na komunizam. Program međuratne emigrantske Sveruske fašističke
partije kaže da je "osnovna razlika između ruskog fašizma i drugih fašističkih
pokreta u tome što ruski fašizam mora zauzeti mesto komunizma, dok je fašizam u
Italiji i Nemačkoj zauzeo mesto liberalno-demokratske države i kapitalističkog
sistema" (Prussakov and Shiropaev 1993, str. 7). Pod okolnostima koje vladaju u
današnjoj Rusiji, fašizam je najverovatnije reakcija istovremeno i na komunizam
i na liberalizam (u svojoj izvitoperenoj postkomunističkoj manifestaciji).
Fašistička filozofija života
Prema ovim i drugim "varvarskim" svojstvima,
najbolje je odnositi se ne kao prema nezavisnim promenljivama, nego pre kao
izvodom iz veze fašizma sa predmodernim vrednostima i načinima mišljenja. Kult
mladosti, koji mnogi primećuju u fašizmu, može izgledati neprirodan iz ove tačke
gledišta, obzirom na poštovanje koje je u prošlim vremenima ukazivano starijima,
ali se može razumeti kao prelazni fenomen. Starije generacije, koje su sazrele u
uslovima "dekadencije", odbačene su, i nada se polaže u "zdrave nagone" mladih,
koji bi tek trebali da postanu iskvareni, ali jednom kada se pobeda učvrsti,
može se očekivati i nestajanje potrebe za kultom mladosti.
Videli smo da fašizam privlači predmoderne
vrednosti posebne patrijarhalne vrste. Nekoliko autora naglašava da kult
muževnosti ili muškosti igra ključnu ulogu u fašizmu (Payne, Theweleit). Na
osnovu svoje analize autobiografskih spisa članova Freikorps
(paramilitarnih organizacija koje su bile aktivne u Nemačkoj u godinama nakon
1918. godine i koje mnogi smatraju pretečama nacizma), Klaus Theweleit
pripisuje opsesiju muškošću borcima Freikorpsa strahu da ih sile haosa
i bezobličnosti, koje su povezivane sa ženskim, ne "progutaju" (Theweleit 1987,
1989). Ove iste sile su bile povezivane i sa Jevrejima (Ostow 1996, str.
155-70). Sličan obrazac povezivanja se lako zapaža u spisima ruskih fašista - s
jedne strane, muškost, ruskost, red, duh, čistota; s druge strane, ženstvenost,
jevrejstvo, bela rasa, haos, materijalizam, animalnost.
Fašizam, kapitalizam i socijalizam
Nekoliko je različitih viđenja među autorima koji
su istraživali gde se fašizam može smestiti na konvencionalnom kontinuumu
levica-desnica. Forman i Neocleous brane standardnu levičarsku interpretaciju da
je fašizam "prerušeni" desničarski pokret, sprovodeći preventivnu "revoluciju
protiv revolucije" da sačuva kapitalizam od socijalističke pretnje. Drugi autori
uzimaju antikapitalističke pretenzije fašizma ozbiljno: Sternhell, na primer,
posmatra fašizam kao antimarksističku formu socijalizma. Orwell, uprkos svojim
levičarskim pogledima, takođe prepoznaje fašizam kao oblik kolektivizma. Za
druge, korporativni stav fašizma predstavlja "treći put" između kapitalizma i
socijalizma (Mosse,
O'Sullivan), dok Lipset vidi fašizam kao "ekstremizam centra".
U jednu ruku, nema sumnje da su, u principu,
međuratni fašisti videli sebe kao silu koja ne pripada ni "levici" ni "desnici",
nego pre kao silu koja predstavlja treću, nacionalnu alternativu postojećim
oblicima međunarodnog kapitalizma i međunarodnog socijalizma. S druge strane,
uobičajeni levičarski pogled na fašizam kao desničarski i prokapitalistički
pokret je dovoljno razumljiv. U praksi, fašistički režimi su bili u stanju da
preuzmu moć samo uz prećutnu podršku tradicionalnih konzervativnih snaga:
nefašističkih nacionalističkih partija bliskih velikom biznisu, vojne vlasti, i
(u Italiji) monarhije i Katoličke crkve. U suprotnosti sa momentalnom
nemilosrdnom zabranom celokupne socijaldemokratske, komunističke i sindikalne
opozicije, povlastice kapitalista su bile, međutim, postepeno redukovane - na
primer, pravljenjem paradržavnog industrijskog sektora pod partijskom kontrolom
(De Grand 1995, str. 82-86). Ipak, u nacističkom pokretu postojala je tendencija
ka levici, povezane, pre svega sa braćom Strasser, a koja je (svoj)
socijalizamdoživljavala ništa manje ozbiljno nego (svoj) nacionalizam. Mada je
štraserizam bio slomljen odmah po dolasku nacista na vlast,
preživljavanje napora antikapitalističkog sentimenta bilo je demonstrirano tokom
ratnog govora Leona Degrellea, vođe belgijskog fašističkog pokreta Rex i
komandanta SS Valonija legije. "Radikali mlađe generacije nadali su se da bi
obnovljena fašistička revolucija počela pobedom u Drugom svetskom ratu" (De
Grand 1995, str. 84). Pošto su fašističke snage izgubile rat, kakvu bi vrstu
postratnog ekonomskog sistema pobednička osovina uspostavila ostalo je otvoreno
pitanje.
Tenzije između levičarskih i desničarskih
tendencija mogu se pronaći i u savremenim fašističkim pokretima i pokretima
bliskih fašizmu. Pruss (1997) je istraživao divergentne ekonomske poglede koje
preovladavaju među radikalnim nacionalistima u Rusiji, koje se kreću u svim
pravcima, od doslednog nacionalnog kapitalizma nekih grupa do aspiracija
Nacional-boljševičke partije da uspostavi sistem sovjetskog planiranja.
Problemu se najbolje može prići ispitujući
generalni fašistički pogled na istoriju. U meri u kojoj su fašisti podstaknuti
predmodernim vrednostima, teško im je da se odluče gde se oni nalaze u borbi
između kapitalizma i socijalizma, pošto obe strane pripadaju modernom
"materijalističkom" svetu kojeg oni odbacuju. Kada bi bilo izvodljivo, oni bi
najradije bili i protiv kapitalizma i protiv socijalizma. Jedna stvar je van
dileme: kapitalizam se ne odbacuje u potpunosti, nego samo oni aspekti koji su
najgori sa njihove tačke gledišta - suprotstavljanje novčanom i međunarodnom
kapitalu u ime produktivnog nacionalnog kapitala. Drugo rešenje je da se
predvidi nova vrsta "spiritualnog" socijalizma. Odatle proizilazi tendencija u
fašizmu da se deli na "nacional-kapitalističku" i "nacional-socijalističku"
varijantu.
Iz svih ovih razloga, koncepcije koje se odnose
na socijalizam i kapitalizam treba da budu isključene iz definicije fašizma.
Fašizam i nacionalizam
Izgleda da postoji gotovo saglasnost oko efekta
fašizma kada se razmatra posebno ekstremna ili žestoka vrsta nacionalizma
("ultranacionalizam" ili "hipernacionalizam"). Tako, Hans Kohn naziva fašizam
"totalitarnim nacionalizmom gde humanizam i individua nestaju i ništa ne ostaje
izuzev nacije". Fašizam se, takođe, posmatra, od strane mnogih istraživača, kao
vrsta "integralnog" ili "organskog" nacionalizma, u kome se nacija ne razmatra
samo kao skup ili grupa posebnih individua, nego kao živo biće sa svojim telom i
duhom. Ostale osobine koje često obeležavaju nacionalizam fašističkog tipa jesu
isključivost (ekskluzivnost), ksenofobija i "plemenski" karakter, baziran na
rasno definisanoj naciji pre nego na kulturnom ili građanskom identitetu, kao i
supremacija, mesijanstvo, militarizam, ekspanzionizam i imperijalizam - čak,
prema jednom autoru (O'Sullivan), sklonost osvajanju sveta.
Nacionalističko svojstvo fašizma nije, međutim, tako
neproblematično kako većina autora pretpostavlja. Istina, fašizam odbacuje i
pojedinca i humanost, i ovo je jedna od glavnih osobina koja ga odvaja od
doktrina koje tvrde da su bazirane na univerzalnim ljudskim vrednostima, poput
liberalizma, socijalizma i anarhizma. Etnička nacija nije, međutim, jedini
grupni entitet, između pojedinca i humanosti, prema kome fašisti gaje osećanje
lojalnosti. Tako, za klasične italijanske fašiste država je, dokazano, bila
predmet obožavanja sama po sebi. Za naciste, nordijska ili arijska rasa značila
je najmanje koliko nemačka nacija. Za druge fašističke pokrete čak religija - u
mnogim slučajevima, katolička ili pravoslavna.
Hrišćanstvo je bitan izvor identiteta, uporedo i blisko
povezano sa nacijom, ali ne i identično sa njom. Dobar primer je Liga Arhanđela
Mihajla Corneliua Codreanua, osnovana u Rumuniji 1927. godine. Prafašistička
organizacija gotovo istog imena pojavila se u Rusiji, drugoj zemlji koja pripada
pravoslavnoj kulturi, 1908. godine. Simpatizeri nacizma u Indiji razvili su
Brahmin-Hindu varijantu fašističke ideologije (Goodrick-Clarke 1998). Fašisti su
mogli, konačno, da pripišu značenje kulturnim ili civilizacijskim konstruktima
prostora širom kontinenta, poput "Evrope" ili "Evroazije". Relativna važnost
povezana sa nacijom, državom, rasom, verom i civilizacijom je koristan
kriterijum za razlikovanje jedne vrste fašizma od druge.
Usamljen među drugim istraživačima, Gregor je
dokazivao da fašizam uopšte ne bi trebalo definisati terminima nacionalizma,
koji je Hitler odbacio kao "zamku i obmanu". Da li je tako jasno odvajanje
između nacizma i nemačkog nacionalizma ikada uspostavljena ostavljeno je za
diskutovanje, ali barem možemo zaključiti da je varljivo i jednostrano
definisati fašizam najpre u terminima nacionalizma.
Pitanje odnosa fašizma prema nacionalizmu zavisi, naravno, od
toga kako je sam "nacionalizam" definisan. Ako nacionalizam bude dovoljno jasno
shvaćen, prema fašizmu se može odnositi kao vrsti nacionalizma. Problem je to
što je postala uobičajena naučna praksa da se nacionalizam definiše u pojmovima
koje je prve predložio Ernest Gellner - "princip koji drži da politička i
nacionalna zajednica treba da budu podudarne" (Gellner 1983, str. 1). Činjenica
je da fašizam nikada nije bio angažovan po principu nacija-država. Njegov ideal
je pre bio multietničko carstvo, unutar koga bi sigurno jedna određena nacija
morala zauzeti dominantnu poziciju. Italijanski fašisti, sanjajući "slava to je
Rim", težili su mediteranskom carstvu, nemački nacisti kontinentalnom carstvu u
Evropi (mada su se i jedni i drugi nosili kolonijalnim ambicijama prema Africi).
Zapadnoevropska nova desnica govori o novom evropskom federalnom carstvu, u kom
bi svaka nacija uživala kulturnu ali ne i političku autonomiju (Griffin 2000),
dok Aleksandar Dugin, glavni ideolog ruske nove desnice, nudi sličan model za
buduće kontinentalno evroazijsko carstvo, podignuto oko Rusije (Dugin 1997a).
Ovaj problem se može zaobići, nazivajući one koji misle kao Dugin
"nacionalistima nepostojeće evroazijske nacije" (Verkhovskii and Pribylovskii
1996, str. 93), ali čineći to rasteže se značenje pojma "nacija" daleko van
uobičajenih kontura.
U ruskom kontekstu naročito je neumesno vezivati koncept
fašizma previše blisko sa konceptom nacije. Čak i danas tradicionalna slika
Rusije kao multietničkog evroazijskog carstva pre nego nacionalne države
etničkih Rusa ima privlačnost za Ruse. U svojoj klasifikaciji radikalnih ruskih
nacionalističkih ideologija, Pruss (1997) razlikuje dva jasna tabora:
etno-nacionalistički i imperijalistički. Nema razloga da se očekuje da
fašistički pokreti (definisani u saglasnosti sa drugim kriterijumima) mogu
nastati samo iz prvog a ne i iz drugog.
Sve razmotrivši, možda bi bilo najbolje, zarad izbegavanja
zabune, definisati fašizam ne kao podkategoriju nacionalizma. Ono što možemo
sigurno reći je da fašisti pridaju centralnu važnost ne individui ili
čovečanstvu u celini, već raznim vrstama ograničenih zajednica koje zamišljaju
(sa ma koliko tačnosti) kao socijalno integrisane, zasnovane na tradiciji, i
"prirodne" ili "organske".
Fašizam kao pokret
Fašistički pokreti i režimi, slaže se većina istraživača, imaju
visoko autoritarnu i elitističku unutrašnju strukturu, u kojoj diktatorski vođa
stoji na vrhu stroge hijerarhije vlasti. U isto vreme, fašistički pokreti su, za
razliku od tradicionalnih konzervativnih autokratija i diktatura, populistički
po karakteru: oni se obraćaju i mobilišu mase, uz čiju pomoć osvajaju i čuvaju
za sebe moć.
Ovaj prividni paradoksalni fenomen autoritarnog (to jest,
antidemokratskog) populizma može se uzeti kako karakteristika fašizma. Ovaj
fenomen nije, međutim, specifičan samo za fašizam, nego je zajednički za moderni
totalitarizam generalno, pa je lenjinistički (boljševički) komunizam drugo
glavno istorijsko oličenje toga. Autoritarni populizam može stoga služiti kao
komponenta definicije fašizma, ali treba da ostane potčinjen drugim konceptima
koji su specifičniji za fašizam.
Moja definicija
Prethodna diskusija navodi na složenu definiciju "fašizma"
prema sledećim smernicama:
Fašizam je autoritarni populistički pokret koji nastoji da
sačuva i obnovi predmoderne patrijarhalne vrednosti unutar novog poretka
baziranog na zajednicama nacije, rase ili vere.
Kako je Griffinova definicija fašizma uticajna i rasvetljujuća,
bilo bi korisno uporediti moju definiciju sa njegovom. Griffin je definisao
"fašizam" na sledeći način:
Fašizam je vrsta modernog, revolucionarnog, "masovnog"
političkog ubeđenja koje crpi svoje unutrašnje jedinstvo i pokretačku snagu iz
jezgra mita da period opaženog nacionalnog propadanja i dekadencije ustupa mesto
ponovnom rađanju i obnovi u postliberalnom novom poretku.
Ili, znatno sažetije:
Fašizam je vrsta političke ideologije gde je srž mita
palingenetička forma populističkog ultranacionalizma.
Griffinova definicija i definicija koju sam ja predložio
razlikuje se u četiri bitne stvari.
Prvo, ja sam naznačio da je fašizam autoritaran jednako koliko
i populističan po svom karakteru. Griffin ostavlja otvorenom mogućnost
"demokratskog" (mada ne i "liberalnog") fašizma, ali ja ne. Dozvoljavajući da je
fašizam demokratski u nekom izvornom smislu protivreči i centralnoj
karakteristici klasičnog međuratnog fašizma (kriterijum deskriptivne tačnosti) i
gotovo svačijem razumevanju šta fašizam znači (kriterijum jasne
komunikativnosti). Definišući fašizam kao nedemokratski i antidemokratski, mi
prepoznajemo da bivši fašisti koji pokazuju otvorenu privrženost demokratiji ne
trebaju više da budu smatrani fašistima, čak i ako njihova razmišljanja
nastavljaju da nose sličnost fašizmu u drugim pogledima.
I najzad, moja definicija zamenjuje Griffinovu palingenetičku
paradigmu isticanjem veze fašizma sa predmodernim patrijarhalnim vrednostima. U
praksi, veoma široko preklapanje postoji između dva koncepta. Ipak, moja
definicija, za razliku od Griffinove, dozvoljava da se novi nacionalizmi, kao
što su hrvatski i slovački u od nacista okupiranoj Evropi, kvalifikuju kao
fašizam, naravno, ako se i drugi kriterijumi fašizma mogu naći. Suprotno, ne
prepoznajem kao fašistički, pokret podstaknut palingenetičkim mitom, ako taj
pokret vuče svoje vrednosti i inspiraciju u potpunosti iz ranije faze
moderniteta - u slučaju postsovjetske Rusije, na primer, u potpunosti iz
sovjetskog perioda.
Koju god akademsku definiciju fašizma preferiramo, ne treba da
omalovažimo ili napustimo ocenu popularnog razumevanja fašizma kao
koncentrisanog otelovljenja rasne ili etničke mržnje, nasilja, i agresivnog
rata. Učenost koja odbacuje p opularna značenja biće sama odbačena od običnih
ljudi. Za one koji "fašizam" koriste u popularnom smislu i koji "znaju" iz
iskustva šta je on, akademske rasprave o definiciji fašizma mogu izgledati
zamorne i irelevantne. Tako je bivši zvaničnik sovjetske partije Aleksandar
Jakovljev, saznavši da je predsednički proglas o borbi protiv fašizma bio
zaustavljen nesposobnošću Ruske akademija nauka da se složi oko definicije
fašizma, izrazio svoju ljutnju sledećim rečima: "Kakva vrsta definicije vam je
potrebna? Tu je, posle svega, istorijsko iskustvo. Fašizam znači podsticati
etničku mržnju. To je propaganda o superiornosti jednih ljudi nad drugima.
Propaganda rata i nasilja je takođe fašizam" (Iakovlev 1998).
U širokom jazu koji deli različite akademske definicije fašizma
od njegovog popularnog shvatanja leži veliki potencijal za nerazumevanje. Na
primer, da li je Vladimir Žirinovski fašista? Kao što ćemo videti u petom
poglavlju, ima prostora za argument u pogledu toga da li on može biti smatran
fašistom u smislu povezanosti sa predmodernim vrednostima ili u smislu verovanja
u mit nacionalnog ili imperijalnog ponovnog rođenja. Međutim, njegovo zastupanje
u knjizi "Konačno izbijanje na jug" o vojnoj kampanji da se pokore zemlje koje
su se odvojile od Rusije do Indijskog okeana, dovoljne su da bude proglašen
fašistom, kako većina ljudi razume tu reč. Samo iz tog razloga, bilo bi čudno za
knjigu koja se bavi pretnjom fašizma u Rusiji, da ignoriše ukupno pitanje
njegovih političkih perspektiva. (Logička konzistentnost zahteva da se
ideologije koje opravdavaju evropsko osvajanje i naseljavanje Amerike,
Australije i Afrike takođe smatraju fašističkima u popularnom smislu, mada one
nisu fašističke u akademskom smislu.) Suprotno, u principu je moguće da se
ideologije "tehnički" označe fašističkim u skladu sa jednom ili drugom
akademskom definicijom, čak i ako ne poseduje karakteristike koje su popularno
povezane sa fašizmom.
Različiti čitaoci ove knjige će davati prednost korišćenju reči
"fašizam" na različite načine. Svaki čitalac će prirodno biti zainteresovan
iznad svega da proceni opasnost od "fašizma" u Rusiji u smislu u kome on ili
ona koriste tu reč. Stoga, u nadi da ću uspostaviti efikasnu komunikaciju sa
širokim krugom čitalaca, nameravam da koristim četiri definicije paralelno,
ukazujući dužnu pažnju da naznačim koju definiciju imam u glavi u svakoj tački.
Tako, "fašizam u klasičnom smislu" će se odnositi na izvorni fašizam međuratne
Italije, ili bilo koji pokret koji je blisko podešen njemu. "Fašizam u
palingenetičkom smislu" će se odnositi na ideologiju sagrađenu oko srži mita o
ponovnom rađanju dekadentne nacionalne, rasne, carske ili religijske zajednice
(podudarajući se približno, ali ne nužno precizno, definiciji fašizma Rogera
Griffina). "Fašizam u popularnom smislu" odnosiće se na pokrete, ideologije i
režime koji poseduju karakteristike najbliže reči "fašizam" u popularnoj
zamisli. I konačno, "fašizam" tout court će se odnositi na fašizam kako
sam ga ja gore definisao.
Iz: /prevod/ St. Shenfield, Russian Fascism, Traditions, Tendencies, Movements, New York/London 2001.
Iz: /prevod/ St. Shenfield, Russian Fascism, Traditions, Tendencies, Movements, New York/London 2001.
Нема коментара:
Постави коментар