Automobili su sve pametniji i bezbednosnih sistema čije je skraćenice teško nabrojati u njima je sve više. A šta je sa putevima? Oni su praktično ostali isti od svog nastanka. Upravo zato, holandski studio Roosegaarde predstavlja koncept puteva budućnosti.
Savremeni automobili nas prosto bombarduju mnoštvom informacija. Možete ih pronaći na ekranu putnog računara, navigacionog uređaja, instrument table, a kao da sve to nije dovoljno, informacije se čak mogu projektovati i na vetrobran.
Ipak, u tom mnoštvu inovacija sami putevi su nekako u drugom, možda čak i trećem planu, odnosno ostali su nemi i gluvi. Jednostavno, na njima nema ničeg novog već decenijama, tu su horizontalna i vertikalna signalizacija i to je otprilike sve.
Vibro traka, poneki katadiopter, interaktivna signalizacija na auto-putu koja upozorava na zagušenja saobraćaja i ograničenje brzine, sve smo to već videli, nešto kod nas, a ponešto i u inostranstvu.
Sve je to lepo, ali zar je moguće da se uz svu današnju, savremenu tehniku ne može uraditi nešto više i bolje.
Holandski konceptni studio „Rosgarde“ pokazuje da ipak može. Njihova ideja je da u bliskoj budućnosti i auto-put postane pametan i vozaču emituje bitne informacije.
Inovativne tehnologije kao što su putevi koji svetle u mraku, dinamična farba, interaktivno osvetljenje, traka za prioritetno uključenje i svetlost koju aktivira vazdušno strujanje samo su neki od projekata koji će uz pomoć ovog studija biti realizovani u narednih pet godina na holandskim putevima. U izgradnji ovih pametnih saobraćajnica budućnosti koristiće se novi, savremeni materijali i zelene tehnologije koje pomažu da putevi budu vidljiviji, jasniji i ono što je najbitnije bezbedniji. Pritom, osim novih materijala kojima će biti prekrivan gazeći sloj, neće se menjati bilo šta vezano za način konstrukcije.
Ipak, za početak ideja je da vertikalna signalizacija, dakle linije koje obeležavaju trake, snažno svetle po mraku. Na ovaj način vozačima će biti daleko jednostavnije da se noću orijentišu na loše osvetljenim ili potpuno neosvetljenim drumovima. Istovremeno, uštedeće se značajna količina energije koja bi se inače iskoristila za osvetljenje.
Dakle, osnovna ideja je da putevi budu dobro osvetljeni, ali i da se istovremeno bitne informacije projektuju upravo na drumu. Ideja je jednostavna i zaista efektna. Većini vozača tokom putovanja pogled je prikovan na put ispred sebe, pa je jasno da je ovo idealan način da se projektuju bitne informacije koje vozač svakako neće moći da ignoriše.
DINAMIČNA FARBA
Dinamička linija: svetlosne trake se mogu sa odvojenih kratkih promeniti u jednu, neprekinutu
Dinamična farba upozorava na promenu temperature puta i opasnost od proklizavanja.
Objašnjavajući ovu tehnologiju Roosegaarde objašnjava da je ove stikerče ( nalepnice) imao na plafonu dečije sobe. “ Mi smo te nalepnice optimalizirali i izmiksali sa tehnologijom koja je upotrebljena kod sunčevih panela.Patent je još u razvoju i stoga ne mogu previše objasniti celu tehnologiju."
INTERAKTIVNO OSVETLENJE
Interaktivno osvetljenje
Sledeća ideja je interaktivno osvetljenje. Ideja je da svetlo duž auto-puta ne radi sve vreme bespotrebno već da prati vozilo. Niz senzora prati put automobila i pali osvetljenje neposredno ispred i iza njega, a kada se automobil odmakne, svetlo se gasi. Pritom, svetla se razlikuju i po intenzitetu, ono u neposrednoj blizini vozila svetli najjače, a što je dalje od vozila intenzitet je slabiji.
Još jedna zanimljiva ideja, zapravo varijacija na interaktivno osvetljenje su i minijaturne turbine koje bi umesto senzora detektovale vozilo pomoću vazdušnih strujanja koje ono stvara. U suštini, ideja je jednostavna, kada se turbina zavrti – svetlo se pali. Zamišljeno je da sa obe strane puta bude postavljen niz minijaturnih turbina.
ELEKTRIČNA TRAKA
Na kraju tu je i ideja o kojoj smo već pisali u „Auto Bildu“, a to je specijalna indukciona traka auto-puta namenjena elektro-vozilima. Vožnja ovakvom trakom bi indukcijom konstanto dopunjavala bateriju elektromobila čime bi se praktično eliminisala potreba za stalnim stajanjem radi dopune energije. Na ovaj način bio bi rešen najveći problem koji trenutno imaju elektromobili. Tehnika punjenja vozila tokom vožnje razvio je Pavol Bauer sa fakulteta elektrotehnike, matematike i informatike TU Delft. “Auto postaje De auto wordt bežično punjen u malom razmaku zahvaljujući iindukciji. ista vrsta tehnologije koristi se kod zubnih četkica ”, izjavio je Bauer. " Indukciono punjenje se obajvlja zahvaljujući tom što se ispod asfalta postavljaju induktori koji pobuđuju elektromagnetno polje. ta energija transformiše visoku frekvenciju od jedno 100 kiloherza i nju transportuje na auto getransporteerd naar . Bauer: “ U autu se nalazi jedan transformator i induktor koji privlači elektro-magnetno polje. Dobijamo povrat od 85 procenata. Želimo da kreiramo magnetno polje koje kao jedan talas plovi ispod auta.” Firma koja je do sada promovisala Bauerove izume Optimos Apto počela je sa proizvodnjom kablova i već ih može isporučivati za ove ali i druge hetzij voor een andere aplikacije.
MAKSIMALNE POGODNOSTI
- objašnjavaju u studiu - one će akumulirati sunčevu energiju koja će noću moći davati svetlo od osam do deset sati.”Osim toga put će imati signalizaciju koja svetli u mraku sa upozorenjem na niske temperature, a u narednih pet godina pridružiće im se i interaktivna svetla i traka za dopunu elektromobila.
Nisu samo u Holandiji već i izvan nje jako zainteresovani za istraživanja ovog studia i Bauera. Južna koreja i Singapur su već u pregovorima. Oni investiraju milione u tehnologiju. Studio je privukao pažnju i nekih afričkih zemalja. to područje ima velike probleme sa razdaljinama a mnogo sunčeve enrgije. Svetleće trake su jako izazovne za njihove puteve.
Najprivlačnije u celom projektu je ušteda. Trake su jeftinije nego ulične stetiljke.
ARHIVA
Nanotehnologija ~autoput budućnosti 2
Nauka u rukama militantnih krugova ~autoput budućnosti 3
1 коментар:
Cista lokapatriotska propaganda,hehe..
Lose vreme nikako da se stabilizuje.Malo ce vam pomoci sredjivanje puteva.
pozdrav
Z.
Постави коментар