субота, 4. јун 2022.

Arhitektura virtuelnih okruženja: projektovanje za Metaverzum

        


    METAVERZUM 

 Neal Stephenson, pisac naučne fantastike, skovao je ovaj izraz u svojoj knjizi "Snow Crash" iz 1992. godine kako bi opisao virtualni svet. U ovom virtuelnom svetu protagonist, Hiro Protagonist, kupuje, druži se, pa čak i pobeđuje neprijatelje u stvarnom svetu kroz svoj avatar. Metaverzum se smatra da je naslednicom internetskog okruženja, virtuelnom mrežom u kojoj ljudi mogu međusobno komunicirati, a također i s digitalnim objektima, koristeći virtualne prikaze sebe (avatare). Stručnjaci ga opisuju kao kombinaciju masovne igre za igranje uloga za više igrača, impresivne virtualne stvarnosti i weba.  

 
Liberland Metaverse ( ZAH) vidi galeriju 




 Autor: 
Andreea Cutieru  

U poslednjih  nekoliko godina, metaverzum dobija na značaju, što je navelo arhitekte da razmotre njegove implikacije na odnos sa fizičkim okruženjem i kako arhitektura može doprineti ovom novom virtuelnom prostoru. Arhitektura u metaverzumu više nije rubna tema, pošto su je prihvatile etablirane firme. "Metaverzum je mesto gde će se veliki deo arhitektonskih akcija i inovacija dešavati u narednom periodu," kaže Patrick Schumacher, direktor Zaha Hadid Architehts (ZHA) koju vodi od smrti Zahe Hadid ( 2016)  i doživotni predsedavajući  Empleoyee Benefit Trust- a koji poseduje ZHA .  Nevezan za ograničenja kao što su fizika, svojstva materijala i troškovi izgradnje, metaverzum je otključao novo područje arhitektonskog izraza. U nastavku se razmatraju neki od različitih načina na koje se profesija uključuje u sve šire područje digitalnih okruženja. 

       Za razliku od papirne arhitekture 20. veka, arhitektura metaverzuma služi komercijalnim svrhama, nastavljajući da bude podržana odnosom klijent-arhitekt. Koliko god čudno zvučalo, velike sume novca se ulažu u digitalno zemljište. Predviđeno da postane industrija vredna  trilijuna dolara, mnogi žure da postanu deo nje, a dizajn njihovih virtuelnih okruženja dolazi u centralni fokus, što pokazuju nove poslovne prilike kao što je Decentraland Architects.  Novostvoreni studio za 3d dizajn i arhitekturu pomaže korisnicima blockchain virtuelnog sveta  Decentralanda da razviju svoje vlasništvo u metaverzumu. 

 Na ovom virtuelnom tržištu nekretnina, arhitekte i 3D dizajneri izgledaju u jednakim uslovima, ali se ne slažu svi." Metaverzum se gradi dok govorimo, brzo. Ali ko ga dizajnira? Ko bi trebao da ga dizajnira? Moja teza je da dizajn metaverzuma spada u delokrug discipline arhitekture i širih disciplina dizajna", tvrdi Šumaher u nedavnom intervjuu. Dok bi, u teoriji, metaverzum trebao biti polje za izjednačavanje gde bi svako mogao stvoriti svoj vlastiti univerzum, u stvarnosti, kompanije žele da dovedu korisnike u svoj deo metaverzuma i ulažu novac i znanje u to. Stoga su započeli puštanje u rad etabliranih arhitektonskih firmi za projekte u metaverzumu.

Liberland Metaverse ( ZAH) vidi galeriju 



Virtuelni muzeji 

       Muzeji i galerije digitalne umetnosti  postoje već nekoliko godina u obliku virtuelnih obilazaka značajnih institucija, ali je trend samo pogoršan pandemijom i rastućom popularnošću NFT-a. Aukcijska kuća Sotheby's napravila je digitalnu repliku svog sedišta u Londonu u Decentralendu, koja funkcionise kao virtualna umetnička galerija. Arhitekte su se također pridržavale ovog novog oblika izlaganja umetnosti. Za Art Basel Miami, Zaha Hadid Architects kreirala je virtuelnu umetničku galeriju pod nazivom NFTism, istražujući arhitekturu i društvenu interakciju u metaverzumu. Zasnovano na MMO (masivno multiplayer online igrice) tehnologijama, virtuelna galerija je sadržavala dizajne kreirane od strane ZHA koji su se fokusirali na korisničko iskustvo. 


                                                    Liberland Metaverse ( ZAH) vidi galeriju 
horizon workrooms 




Radna okruženja 

     Virtuelne sobe za sastanke postale su sveprisutne od početka pandemije, ali mogućnosti novih virtuelnih radnih prostora privukle su ne samo softverske kompanije već i etablirane arhitektonske firme. Prošle godine, UNStudio i Bjarke Ingels Group udružili su se sa Squint/Operom kako bi razvili SpaceForm, virtuelnu platformu zasnovanu na oblaku koja olakšava procese dizajna, pregleda i saradnje za arhitekte i programere. Prototip, koji je simulirao 3D okruženja u cilju poboljšanja daljinske komunikacije, razvijen je 2018. godine i naknadno je poboljšan na osnovu povratnih informacija arhitekata i dizajnera. Bjarke Ingels sintetizuje mogućnosti najnovijeg prototipa SpaceForm-a kao “proširenog kreativnog, kolaborativnog okruženja budućnosti koje će omogućiti trenutni spoj stvarne i zamišljene stvarnosti - sadašnjost i budućnost stapaju se u našem proširenom osjećaju stvarnosti."  




Komercijalni projekti u Metaverzumu 

       Arhitekte trenutno dobijaju zadatak da dizajniraju master planove i arhitektonske prostore u metaverzumu, što dovodi do potpuno novog područja stručnosti unutar struke. Grimshaw je dobio zadatak da dizajnira projekat u metaverzumu za nadolazeću platformu pax.world. Platforma korisnicima koji kupuju zemljište u metaverzumu nudi mogućnost kreiranja vlastitog subverza i njegovog korištenja kao virtuelnog sjedišta, obrazovnog prostora ili mjesta za zabavu. Grimshaw bi trebao dizajnirati prva četiri mjesta okupljanja za pax.world, nazvana "metaserai", iz karavan saraja duž starih trgovačkih puteva.


         Zaha Hadid Architects je nedavno dizajnirala virtuelnu "libertarijansku mikro-naciju" u metaverzumu pod nazivom The Liberland Metaverse , koja sadrži hiperrealistične distrikte. Kancelarija je iskoristila svoje znanje i iskustvo u prostornom dizajnu, pronalaženju puta i uokviru društvenog ambijenta za kreiranje virtuelnog razvoja. Budući da kompanije moraju imati i fizički prostor, firma snažno vjeruje u sinergiju između virtuelnog i fizičkog okruženja, te su arhitekti ti koji bi trebali dizajnirati ove stranice, a ne grafički dizajneri. 

        O metaverzumu se i dalje jako raspravlja, jer ga neki smatraju budućnošću arhitekture, a drugi spekulativnim fenomenom gde se većina interakcija monetizira . Ostaje da se vidi da li metaverzum otvara novi tok prihoda za arhitekte ili promenu paradigme unutar profesije. 

Ovaj članak je dio ArchDaily tema: Budućnost arhitektonskih vizualizacija, koje ponosno predstavlja Enscape, najintuitivniji dodatak za renderiranje u realnom vremenu i virtuelnu stvarnost za Revit, SketchUp, Rhino, Archicad i Vectorworks. Enscape se uključuje direktno u vaš softver za modeliranje, dajući vam integriranu vizualizaciju i radni tok dizajna.( izvor ) 



                                           
                                        


Eksperimentalno veštačko okruženje razvijeno oko Palladijeve vile “La Rotonda”. 
Pogled 1. Autor: Daniela Sirbu, Univerzitet Lethbridge. ( izvor foto



Dizajniranje fizičkih prostora za podršku virtuelnim svetu 

Autor: 
Kaley Overstreet 



 Svi aspekti danasnjeg drustva postaju sve digitalniji. Naša međusobna povezanost i brzina kojom smo u mogućnosti pretraživati ​​i prenositi informacije učinili su nas naviknutijim na istraživanje novih načina na koje tehnologija može uticati na naše živote. U posljednjih nekoliko godina, uspon bitcoina, blockchaina, a sada i metaverzuma, naterao je arhitekte i dizajnere da preispitaju pojam fizičkog i virtualnog prostora. Ali osim toga, postoji „između“ prostora koji će biti dizajniran da podrži tehnološki beg koji nude metaverzum i web3. Dok su ovi virtuelni svetovi na granici digitalizacije svega, arhitekte će igrati ogromnu ulogu u dizajniranju fizičkih prostora u stvarnom svetu koji ih mogu podržati. 



      Jedna od novijih ideja o tome kako naš fizički prostor može podržati visoko digitalne aktivnosti bila je zora esport arena.  Dizajn ovih arena proizašao je iz rastuće popularnosti i profesionalnog i amaterskog online sporta, što je stvorilo potrebu za velikim prostorima za događaje za domaćine događaja. Ovi prostori su često opremljeni brzim internetom, naprednim tehnološkim strukturama, masivnim scenama za gledanje i moćnim mehaničkim prostorijama kako bi se osiguralo da je iskustvo za fanove i igrače besprekorno. Često su esportske arene preuređene zgrade poput velikih maloprodajnih objekata i koncertnih prostorija koje su se morale transformisati tokom pandemije COVID-19, pokazujući kako je uspon digitalnog sveta brzo stvorio potrebu za novom vrstom fizičkog prostora. 


 Krajem prošle godine, Mark Zuckerberg je predložio da jedan od prvih koraka ka izgradnji metaverzuma bude stvaranje fizičkih prostora za podršku virtuelnim. Ideja je bila da se širom sveta otvore maloprodajne trgovine koje bi upoznavale ljude sa uređajima napravljenim za metaverzum i demonstrirali kako se u njega „ulazi“. Kroz VR slušalice, AR naočale i druge proizvode, korisnici bi mogli razumeti kako se neprimetno preći iz fizičkog sveta u digitalni.


     Čak i globalni brendovi mole da istraže načine da se integrišu u metaverzum na svojim već postojećim lokacijama od cigle i maltera. Modni dizajneri istražuju načine na koje ljudi mogu digitalno isprobati odeću koja se može kupiti u stvarnom životu, pa čak i obrnuto, isprobati odeću koju njihov metaverzalni avatar može posedovati i nositi. Otišli su čak i do revalorizacije određenih predmeta, znajući da bi vrednost stvari u stvarnom svetu mogla biti dramatično drugačija od one u virtuelnom.


 Postoji prilika za druge vrste trgovaca i restorana da učine isto. Korištenjem tehnologije podržane metaverzom, može navesti potrošače da istražuju proizvode i iskustva na novi način. To smo već videli u imerzivnim iskustvima. Muzej sladoleda donosi tehnologiju u svakodnevni desert, a Color Factory ohrabruje posetioce da prevedu fizičko okruženje u digitalno, jer je ono postalo glavna atrakcija za Instagrammere širom sveta. Iako su oni u mnogo manjem obimu, to pokazuje kako je tehnologiji potreban fizički prostor da bi napredovala. 

        U suštini, kreiranje i širenje metaverzuma je omogućilo trgovcima da se takmiče sa platformama za e-trgovinu kroz demonstraciju proizvoda i mogućnost dovođenja ljudi da pokažu šta virtuelni svet može da ponudi. Ovo dolazi s novim metodama i mogućnostima za oglašavanje, prodaju robe i spajanje sveta zabave i tehnologije. Iako metaverzum živi na mreži, možda se najbolje doživljava i deli u fizičkom svetu s trgovinama i drugom infrastrukturom u stvarnom svetu koja može oduševiti potrošače. a u. ( izvor ) 


Bitcoin, NFT- ovi i Metaverzum, razmisljanje o godini digitalnih nekretnina i dizajna 

 Zamislite da ste se pre nekoliko godina probudili uz vest da je neko platio više od milion dolara za tri parcele digitalnog zemljišta pored digitalne vile poznatog repera Snoop Doga. Verovatno biste se zapitali: „Šta su digitalne nekretnine i zašto bi to neko plaćao?“ Tokom protekle godine došlo je do žurbe za kupovinom nekretnina, umetnina  i zemljišta – ali sve to postoji u virtuelnom svetu zvanom metaverzum. Iako je ovaj svet postojao mnogo pre pandemije, blokada je podigla online svet na novi nivo, privlačeći pažnju i privatnih kupaca i brokerskih kuća koji su počeli da usmeravaju novac u ovu proširenu stvarnost. Ali kako je nastao ovaj svet, šta nosi budućnost i može li se iko  pridružiti virtuelnom svetu?

 
Ove nove platforme koje ugošćuju digitalnu stvarnost se osećaju kao moderne negradirane prema online svstovima u kojima smo živeli ne tako davno kroz rane internet igre kao što su Minecraft i The Sims. Osim ovog vremena, radi se o mnogo više novca - ovi univerzumi su izgrađeni na blockchainima i kupuju se vlastitim kriptovalutama. Ne samo da vam se pruža prilika da kreirate online alter ego, sklapate prijateljstva, delite jedinstvena umetnička dela, možete kupovati i prodavati virtuelne predmete. Iako se ovaj novi svet oseća pomalo neposlušno i ispunjen toliko spekulacija, to nije sprečilo ljude da troše velike svote novca.

 
     Dio ove pomame je počeo s porastom prodaje nezamenjivih tokena ili NFT-ova . Uveliko je dospeo u oči javnosti kada je jedan komad prodat za skoro 70 miliona dolara. Kako je svet digitalnih nekretnina počeo beležiti, a The Mars House, funkcionalna kuća koju je dizajnirala Krista Kim, prodata je za gotovo pola miliona dolara u martu, investitori su počeli graditi i prodavati vlastite lažne nekretnine. Poređenja radi, prosečna cena kuće u Sjedinjenim Državama u vreme kada je Mars House prodala bila je više od 100.000 dolara manja. Pre samo nekoliko meseci, Facebook je najavio da će preuzeti svoja prava u metaverzumu, pa čak i promeniti ime u Meta kako bi pokazao svoju posvećenost životu u novoj alternativnoj stvarnosti.


   Sada, čak i više, pojavili su se igrači na ovom polju, kao što su Decentraland i Sandbox. Ovi univerzumi čine više od toga da služe kao mjesta za sljedeći razvoj. Oni također postaju svjetovi u kojima ljudi mogu prisustvovati virtuelnim događajima kao što su koncerti i modne revije, mjesta za kupovinu odjeće za avatare, pa čak i kupovinu predmeta koji se mogu poslati u vaš dom. Neki ljudi predlažu virtuelne prodavce gde ljudi mogu da prodaju sopstvenu robu – nešto poput AR Etsy prodavnice. Veliki brendovi su već ušli u posao, a Adidas je najavio veliku investiciju u poslednjih nekoliko sedmica. Umesto stvaranja potpuno novih lažnih svetova, neki repliciraju poznate gradove i lokacije, poput New Yorka i Las Vegasa, omogućavajući korisnicima da kupe digitalni deo zgrade iz stvarnog sveta.

Decentralend-Metaverse grupa kupila je imanje od 116 parcela u srcu četvrti Fashion  Street u Decentralendu za 618. 000 


   Ali ako niste milioner, onda je metaverzum takođe za vas jer je većina ovih transakcija manja od šest cifara. Većina finansiranja se dešava kada se kupuje samo zemljište, a zatim se plaća građevinar da dizajnira i prevari njihove prostore sa svim pogodnostima, završnim obradama i blistavošću koje nemaju u svojim pravim domovima. A ako ne možete platiti sve odjednom, virtuelne banke nude virtuelne hipoteke da vam pomognu. Dakle, šta je sledeće za virtuelni svet NFT-a i nekretnina? Mnogi tvrde da je ovo samo početak i početak načina na koji koristimo sledeću iteraciju svetske mreže. Čak i nova preduzeća niču da podrže ove alternativne stvarnosti, nudeći upravljanje digitalnom imovinom, digitalnom konstrukcijom i digitalnim bogatstvom. Kada je Justin Bieber nastupio na koncertu ranije ovog meseca, milioni obožavatelja nisu morali propustiti ulaznice za fizičke lokacije, jer su mogli samo da se uključe i gledaju kako njegov virtuelni avatar peva svoje pesme u metaverzumu. Ako ništa drugo, ovaj novi svet pokazuje kako će naši stvarni životi i naši digitalni životi postati bespriekorniji i potpuno integrirani nego ikad. 



1 коментар:

Анониман је рекао...

To je samo jedan primjer načina na koji tržišta mogu ući u ovaj virtuelni prostor i ponekad pretvoriti utopiju u nešto što bi moglo biti više kao distopija“.

David Chalmers

Постави коментар