понедељак, 15. мај 2023.

Naš nećak ili svi naši nećaci..




Ja sam vrlo dobro svestan da ako primenite neke opšte principe, koji pripadaju nekom moralu - koji svi propovedaju, a niko ne praktikuje - možete dokazati da je belo crno, a crno belo.

Jedina stvar koja mi je jasna u svom vašem zamršenom propovedanju jest da postoji vrlo malo profesija s časnim moralnim standardima, i dragoceno nekoliko časnih ljudi s profesionalnom etikom.

A ipak vidim beskonačan broj časnih ljudi koji nisu sretni, i beskonačan broj ljudi koji su sretni, a nisu časni. 
Ramoov nećak, Denis Diderot

     Ovih dana desili su se neki tragični događaji koji su pokrenuli lavinu komentara. I u dane koje možemo smatrati običnim, ma kako ih je sve manje i manje, suočavamo se sa likovima poput onih koje je opisao Didero i mnogi vrhunski književnici pre i iza njega, no retko smo u situaciji da pročitamo tekstove koji bar na približan način uspevaju da sagledaju i opišu moralnu i etičku jamu u koju smo upali. 
     Dideroovom neobičnom romanu vraćala sam se nekoliko puta zbog delova o muzici a potom sa još većim interesovanjem zbog Dideroovih lucidnih zapažanja koja su bez premca u širini interesovanja i ideja i dubini prodora.

      Verovatno završen 1772-73, Ramoov nećak ili druga satira (francuski: Le Neveu de Rameau ou La Satire seconde) Denisa Didroa prema relevantnim izvorima fascinirao je Goethea, Hegela, Engelsa i Frojda, postigavši književno-filozofski status kakav nema nijedno drugo Didroovo delo. Zajedno sa D'Alemberovim snom ovaj roman zadivljujuće razotkriva Didroovo radikalno naučno i filozofsko razmišljanje.Zbog portreta i biografija brojnih poznatih pojedinaca spomenutih u tekstu, od maloletnih glumica do visokih državnih službenika, delo nije moglo biti objavljeno za života ali je po objavljivanju pružilo čitaocima živopisan opis ljudi koje je Didero odlučio da opiše. Zahvaljujući njegovoj pronicljivosti delo pruža izvanredan prikaz složenih društvenih i političkih odnosa koji čine pozadinu dijaloga. Radnja je dijaloška ( imaginarni filozofski razgovor). U kafiću u Parizu, vodi se razgovor između predstavnika autora- mene ( moralnog i racionalnog filozofa) i njega, mladog, ekscentričnog, ciničnog boema, nećaka francuskog kompozitora Jean-Philippea Rameaua. U razgovoru ova dvojica oštro kritikuju društvo, u kojem cveta prosečnost, licemerstvo i sl. ljudske negativne osobine, raspravljaju o prirodi genija, muzike i umetnosti uopšte.
    Sam Ramoov nećak je neka vrsta anti-junaka, talentovan, duhovit, intelektalno domišljat ali  moralno i etički upitan a Dideroovo vreme je slično ovom ( retko koje nije ) po represiji prema onima koji zastupaju drugačija politička, verska i filozofska gledišta i po likovima sličnim nećaku i onima koje kritikuje. 
     Glavna optužnica Dideroa je protiv korumpirane, raspadnute francuske aristokratije i onih koji su se, poput Rameauovog nećaka i, zapravo, samog Ramoa ( kompozitora), probijali u život podilazivši njihovim ukusima. Svo vreme se mora imati na umu da je nećak ulizica, prevarant, parazit, anihilista, lažov i šarlatan. On je, bez ikakve sumnje, kao i mnogi drugi, portret realne osobe koja je živela u Parizu u vreme kada je Didro napisao dijalog. Nećak se razlikuje od njih po tome što bar potpuno iskreno priča o tome šta radi i iskreno govori o principima, bogatstvu i moći, koje bi on rado da sledi. Dakle računajte da sa nećakom ništa nije iskreno, on ne može biti iskren – čak i kada to pokušava.

      To su tipične osobine naših vrlih političara, ništa manje rasprostranjene među, što bi se reklo, eksponiranim likovima u masi. Nećak se u početnoj fazi predstavlja kao budala, on nosi korpe ( piva) , uslužan je, ponizan, jednom reći budaleše zabavljajući svog privremenog "gospodara" ( političkog) i njegove goste, za sve dalje postupke se može reći da su nepredvidivi u svojoj nepredvidivosti.
     Odbraniti svoju glupost, kojih je ovih dana na pretek, nije teško u društvu naviklom na licemerstvo, na laž, na providne izgovore. Ovako se pravda Dideroov nećak.

U prirodi sve vrste žive jedna od druge; u društvu sve klase rade isto.  

 Evo jos jednog primera  veštine majstora dvostrukog govora (i dvostrukog razmišljanja). 

  Nema bolje uloge u visokom društvu od budale. Dugo je vremena kralj imao postavljenu budalu; ni u jednom trenutku nije postojao imenovani mudrac... U svakom slučaju, imajte na umu da u stvarima koje su promenjive, kao što su maniri i moral, ništa nije apsolutno, suštinski istinito ili lažno – osim ako se ne radi o tome da neko mora biti ono što lični interes zahteva, dobar ili loš, mudar ili glup, pristojan ili smešan, pošten ili zloban.



     Pa ako se neko još uvek pita otkuda toliko " budala" u vlasti, od samog vrha do dna, eto mu odgovora. Mudracima nije mesto uz vlast! 
     Nećak je spoj kontradikcija. On prezire genije, ali očajnički želi da to bude, on je spreman na bilo šta iz vlastitog interesa, a opet vređa bogate i njihopv interes...on odbija da se izvini jer bi to bilo tako ipak ispod njegovog ljudskog dostojanstva.   Bože na koga nas ovo podseća??? 

               Hegel i Didero- dijagnoza moderne 

     Šiler čita Nećaka i daje ga Geteu, čiji je prevod objavljen 1805.   Samo nekoliko ljudi čita Goetheov prevod. Hegel je jedan od njih. ON uključuje odlomke iz Ramoovog nećaka u deo „Samootuđeni duh” u njegovoj Fenomenologiji duha. 
    Istorija je, prema Hegelu, na strani Nećaka. Istina, nažalost! 

     Hegelova Fenomenologija duha stavila je otuđenje visoko na filozofski dnevni red. Relativno je poznato i to da je Hegelov koncept otuđenja inspirisan Geteovim prevodom Didroovog dijaloga  ali detalji i konceptualne implikacije ovih detalja obično izmiču pažnji naučnika, zaključuje  Asger Sorensen
   Dideroova satira podrazumeva beskompromisnu materijalističku društvenu kritiku, ali on ne koristi termin 'otuđenje, već ga rezerviše za neku vrstu stanja koje se graniči s ludilom. Asger Sorensen iznosi tvrdnju da je u Geteovom prevodu Didroovog dijaloga i u njegovom prevodu „otuđenje”- „Entfremdung”  Hegel pronašao opšti ključ za konceptualnu kritiku duha moderne. Stoga tvrdi da je u Fenomenologiji Hegel koristio otuđenje u više od jednog smisla, podižući ludilo na nivo karakteristike moderne, naglašavajući štetne implikacije za svest u takvim životnim uslovima moderne.
 Nedavno sam objavila tekst o liderstvu kroz prizmu  mraćne trijadie koja indirektno potvrđuje Hegelovu tezu o " nekoj vrsti ludila " među osobama trijade a kojih je mnogo u slojevima vlasti, kao i na moćnim pozicijama u raznim institucijama i organizacijama.   
  Dideroov dijalog je satira i, kao takav, kao svaka prava satira, on je pun karikaturalnih likova bogatih i moćnih ljudi koje ismejava kao licemere, podle, narcisoidne ili osobe sa sve ove tri kombinacije zajedno. Eto nas opet do mračne trijade. Kod Luija- nećaka- imamo nešto Šekspirovske granice između dobra i zla.On jeste etički problematičan, ali i besan i očajan, ispunjen ogorčenjem uslovima ljudskog života u savremenom svetu. Mi ga zato s jedne strane razumemo, jer ta strana je i naša, očajnička. Kako je Foucault potresno rekao ( citiram Sorensena ), „njegova tajna je upravo u tome što on jeste i nije u stanju biti licemeran” (Foucault 1978: 367). U jednom momentu Lui priča o kraljevom ministru koji je navodno rekao da „ništa nije korisnije za narod od laži; ništa nije štetnije od istine”. Ovo, međutim, nije kritika pojma istine, njegova poenta ovim iskazom je otkriti one na vlasti kako otvoreno lažu. I on laže ali ovo je kritika društva, institucija koje ne bi smele da lažu. I ova Dideroova kritika je primenjiva na današnju vlast, laž, laž i laž.To više nije običan nivo licemerstva, to je već hiper licemerstvo bez stida, srama, javno, obznanjujuće, na granici ludila. Didero se, naravno ne zaustavlja samo na tome. Kada nećak ismeva ministra pravde zbog njegove perike i odeće, te spominje njegove "milione", dok časni službenici „nemaju čak ni hleba”, on opet kritikuje stvarnu društvenu nejednakost.
       I opet smo na svom, današnjem terenu, na kom narod gladuje, izlazi na ulicu, a njih troje ( fotošopirano umnoženih) se smeje, verovatno uz uz časicu skupog vina i milionima na računima. 

                                                                


 Čitajte ponovo Dideroa! Možda vam onda dopre do mozga šta vam radi trojka i ostali. 

                                                        ******
        "U monarhiji samo jedna osoba hoda..... Svi ostali zauzimaju položaje.
           Denis Didero, Ramoov nećak  
                                                       ******  


6 коментара:

  1. Анониман15. мај 2023. 05:12

    Psihopatija u porastu! Ako hoćeš da budeš na poziciji, moraš da budeš psihopata- to je uslov, potrebno je da stalno sebe guraš, svoju agendu bez obzira na druge, agresivno, nasilno. Živimo u doba nasilja, nasilje je svakodnevno i sveprisutno, manifestno ili simboličko, u različitim oblicima. Ovo u Srbiji jevnažalost bilo očekivano. Sva agresiju koja je bujala kod huligana, mafije, u redovima politike podržavana je od iste te politike. Rezultat ludilo u svakom pogledu. Trpljenje ludila je tek najvece ludilo!
    Super post.
    Pedja

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман16. мај 2023. 14:29

      Ja bih rekao da je u porastu politički ekstremizam od strane državnih organa, međunarodnih organizacija i civilnog društva a onda i pojedinaca. Nisu svi psihopate, jesu militantni, savremeni nacisti.
      Z.

      Избриши
  2. Анониман15. мај 2023. 06:21

    Oduvan sam! Moram da nabavim knjigu. Ali koji je bre Hegel mufljuz, Bog te! Istorija je na strani bratića, sestriča, koji je rod ovaj? Empatija minus u zivotu, Jel to to! Pa u pravu bi, izgleda, i po tom i po ludilu.
    A ja zapamtio Dideroa po enciklopediji, vidi tek njega. Idem da klopam, posao pa se javljam. Ovi nasi idioti kompletni, bruka, mediji najgori, a ni psiholozi se ne javise, osim onog sa batinama. Ludilo, stvarno.
    XXX

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман15. мај 2023. 17:30

    Узгред, нико није писао Похвалу памети а Похвалу лудости јесте. Бестселер већ 500 година. Имате и Похвалу лажи. Лаж је лепа, примамљива, угодна, потребна a истина је досадна, ружна.. Већина онога што образован свет прича су полуистине дакле жилаве лажи. Разводњено, очерупано, потрошено, залуђено, лако се усваја и тешко одбацује.
    Ј. Б.

    ОдговориИзбриши
  4. Анониман16. мај 2023. 14:48

    Pazite, on je bez sumnje psihopata, i to treba da potvrdi struka, a ona je tiha. On vodi politiku protiv-pravnu, i to kao pravnik, to govori da je svesno vodi, a to nema veze sa psihopatologijom. Za malu povredu prava ljudi idu u zatvor, a on deset godina javno uzurpira funkciju i druge navodi da ga prate. Zar nije vladavina prava kao hleb svagdašnji, kao voda za piće i vazduh za disanje; ono što je najbolje u demokratiji sastoji se u tome da je samo ona pogodna za osiguranje vladavine prava. Dakle Srbija nije demokratska, jer nema temelje demokratije. Ovo je svetski proces, zato on ostaje njihov pulen, zato dete ide ko zna od koje godine u streljanu i postaje odlican strelac sa 13 godina! Da je vladavina prava, ne bi smeo da bude ni ispred a ne u streljani. A gazda i njegova pulenka, tj. pulen ekonomskog foruma koji je doveo u Srbiju da provodi njihovu agendu ( pa i ovo) pitaju se KAKO je vlast KRIVA. To se pitaju i vrli intelektualci, te govore o nekoj moralnoj krivici. Ma kakva moralna, direktna krivica od vlasnika streljane, preko policajca koji je u obavezi kontrole pa do vrha koji se ne bavi svojim poslom. Da se bavi funkcionisao bi sistem.
    Ako ja kao " pesnik" vidim problem kako to da ga drugi ne vide? Dotle smo stigli.
    Pesnik u prolazu

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Анониман16. мај 2023. 15:12

      Sa nadopunom, ovo je brale moj, elitistička strategija, politika je dodeljenq strogi izabranim političarima, birokratama i neizabranim, antivećinskim institucijama. U tu elitu ulaze po potrebi u neshvatljivom broju kadrovi nauka, oni su izveli Covid akciju, zar ne! Nije pulenka izmislila veštačko meso, četvrta tehnološka revolucija je od njenog mozga udaljena milionima svetslosnih godina, ona je glupa i zato idealna da bez mozga sprovodi rezultate pametnih, pazi pametnih. Lepo napisa Liv u postu, budale su idealan stub politike. Vlasnik streljane nije budala, on je novi kadar globalista,ostali do vrha su isto profiteri, pogorovo vrh. Revolucija se dogodila u umu- s jedne strane se vinula pamet, s druge glupost.
      XXX

      Избриши