понедељак, 20. октобар 2014.

Stefan Malarme, Poslepodne jednog fauna



                                         William-Adolphe Bouguereau


1876

Te nimfe, njih želim ovečit ( ovekovečiti) 
Dok laka, 
njihova ruj jasna, treperi sred zraka 
pod bokornim snovima. 
Zar sve bi sanja? 
Moju sumnju, klupko davne noći, sklanja 
mnoga nežna grana, što je sva sred pravih 
istih šuma, dokaz, vaj! da sam tek slavih 
pobedu kroz savršenu grešku ruža 
Razmislimo… 
il’ par žena što se pruža 
oličava želju tvojih čula bodrih! 
Faune, sen beži iz očiju modrih 
i hladnih, kao vir suza, te čednije: 
al’ druga, sva uzdah, kaži zar već nije 
kao lahor toplog dana sred tvog runa? 
ali ne! Dok nesvest umorna i puna 
gušeć jarom sveže jutro što se ljuti, 
šumori tek voda na mojoj flauti 
kroz gaj nošen skladom; a jedini vetar 
izvan te dve cevi spreman da me vedar 
pre nego zvuk raspe sred kiše opore, 
jeste, na vidiku bez ijedne bore, 
vidljiv i spokojan tog umetnog daška 
nadahnuća, koji skud nebesa draška. 

 O sicilski žali s tišinom močvara 
koje dražeć sunce moja taštost hara, 
prećutna pod cvećem varnica, ZBORITE


„Da tu sekoh šuplje trske pokorite
darom;  dok nad sinjim zlatom tih venaca
dalekih sa resom datom  dnu zdenaca,
talasa se zverska belost sa brloga:
i da na lak prelid cevi sred vrtloga
to jato labuda, ne! najada krenu
il’ tone…“
 


Antoine Coypel (1661-1727) - Portret nimfe i satira  - Musée des Beaux-Arts d' Angers (France)
 
 
Mirno, sve sja u divljem trenu
bez traga veštinom kojom skup se ote
odveć pirom željen čije traži note:
tad probudiću se sred prve smelosti,
prav i sam, u drevnom talasu svetlosti,
krine! I od svih vas tek bezazlen zalog.
 
Drukčije od blagog ništa s usne palog,
poljupca, što tiho te raspusne ganu,
grud moja, bez kušnje, potvrđuje ranu
tajanstvenu, delo tog zuba žestoka;
no, dosta! arkana proba za svedoka
štap širok i dvojan koji plavet čika;
koji, sebi svrativ sav nespokoj lika,
sanja, kroz dug solo, kako zabavljamo
okolnu lepotu kroz zabune samo
lažne između nje i kratkog nam peva;
i stvara što više dok se ljubav sleva
da iščezne kroz san svakodnevni s leđa
il’ bok čist kraj mojih zatvorenih veđa,
zvučna i zaludna, jednolična crta.
 
Cvetaj, instrumentu bežanja, o škrta
siringo, s jezera gde čekaš na mene!
Ja ću gordo brujan, pominjat plamene
boginje; i kroz idololjubne slike
u senci njihove raspletat pantljike:
isto, kada grožđa sisao sam jasnost,
da otklonim grižu kroz svoju nehajnost,
smejač, dižem letnjem nebu grozd zaludan
i, pušuć u ljuske blistave mu, žudan
pjanstva, gledam kroz njih do večeri mazne.
 
O nimfe, nadmimo USPOMENE razne.

„Moj vid, bušeć  trske, svaki vrat ovinu
večni, što sli u val svoju opeklinu
sa krikom besnila do nebesa gaja:
a blistava kupka kose već se spaja
kroz svetlost i drhtanje, o dragulji!
Trčim; kad, kraj stopa, leže (dok ih žulji
okušana češnja tog zla biti dvoje)
usnule kroz ruke nesputane svoje;
otimam ih, nerazdvojiv ih, i letim
tom spletu, mrženom senkama ukletim,
ruža čija slast je na suncu sve veća,
gde naš zanos na dan tek svršen nek seća!“
 
Ja te ljubim , srdžbo devica, o draži
divlja svetog svežnja nagog što spas traži
s plamne mi usne žedne, kao što munja
drhtne! strah potajni kad telo ispunja:
od stopa neljudske do srca stidljive
koju začas čednost slaže kroz vidljive
lude vlažne suze i tihost dahova.

„Moj zločin, to beše, kršeć roj strahova
izdajnih, odelit raščešljani grumen
poljubaca kom čak bozi daše rumen:
jer, jedva što sakrih jedan osmeh vrući
pod nabore srećne te same (tičući
tek prstom, da čednost paperjasta njena
primi ushit druge sestre sred plamena,
malu, bezazlenu i što se ne menja: )
kad mi s ruku, slabih od maglenih mrenja,
ta se žrtva, nezahvalna bez žalosti,
spasi grča od kog bejah pun pjanosti.“
 
Pa šta! Prema sreći odvešće me druge
rozima s mog čela pletuć kike duge:
ti znaš, strasti moja, da, rujna i vrela,
svaka opna prska i bruji od pčela;
a krv nam, zaneta onim što je melje,
otiče za ceo večiti roj želje.
 
U času kad taj gaj zlato i prah stišće
svečanost se slavi kroz ugaslo lišće:
Etno! to sred tebe gde dođe Venera
tvojom lavom hodeć nehajno s večera,
kad tutnji san tužni ili se plam gruša.
Držim kraljicu!
 
O zla kazno..
Ne, duša bez reči i telo otežalo do dna
najzad predaju se gordom miru podna:
treba snit zaborav pred kletvama holim,
žednim peskom ležeć i kako još volim
širit usta delotvornoj zvezdi vina!
 
Paru, zbogom; sad ću usnut vam sred timina.
 
 
 
__________________________________________
 
 
 
STEFAN MALARME: PISMO I KATREN ZA KLODA DEBISIJA


Pariz, nedelja (24. decembra 1984.)
Moj dragi prijatelju,


Vraćam se s koncerta, vrlo uzbuđen; predivno! Vaša ilustracija Poslepodne jednog pauna, koja je disonantna s mojim tekstom tek toliko što ide još dalje, zaista, u nostalgiju i svetlost, s puno odmerenosti, nespokoja, bogastva. Stežem Vam ruku zadivljeno,

Vaš

Stefan Malarme
 
__________________________________________ 

Napomene prevodioca:
  • Malarme se isprva odupirao, kad je čuo da je mladi kompozitor Klod Debisi komponovao muziku za „Faunovo popodne“. Smatrao je da je stihovima dovoljna njihova vlastita muzika. Ipak, potpuno je promenio mišljenje, što se vidi iz kratkog pisma i prigodnog katrena koji je Malarme napisao Debisiju na jednom primerku poeme.

  • Malarme je ovu poemu pisao u želji da bude predstavljena u Francuskom pozorištu, u izvođenju tada poznatog glumca Koklena Starijeg, ali zbog nedostatka radnje delo nije prihvaćeno. Francuski pesnik Fransis Žam rekao je da je to „poema čija svetlost zaslepljuje“; a kritičar Žan Roajer da je „enciklopedija putenosti“. Štampana je u luksuznom izdanju s ilustracijama Malarmeovog prijatelja Eduara Manea, 1876.
 
Stefan Malarme, „Faunovo popodne“
 Stefan Malarme, Demon analogije,
izbor i prevod Kolja Mićević,
Mali vrt, Beograd, 2012.


                                          prethodni deo :   Poslepodne jednog fauna






                                        Bouguereau,  Metropolitan Museum, New York.
 

Нема коментара:

Постави коментар